Czym jest Above the Fold?
Above the Fold to pierwsze okno, jakie widzi użytkownik, kiedy otwiera stronę internetową. Jest to obszar na górze strony, który jest widoczny bez przewijania. Ten fragment pełni bardzo ważną rolę w projekcie strony internetowej, ponieważ jest pierwszą rzeczą, którą widzi użytkownik i na jej podstawie podejmuje decyzję, czy chce zostać na stronie czy ją opuścić.
Z tego powodu, treść i elementy w tym obszarze powinny być dobrze pomyślane, czytelne i łatwe do zrozumienia. Powinny one również zachęcać do dalszego przeglądania strony. Dlatego designersko i UX’owo powinno się odpowiedzieć na pytania kto, co, dlaczego, jak, gdzie? Above the fold to ważny element składowy projektowania stron internetowych, a jego istotna rola polega na tym, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i zachęcić go do interakcji z naszą stroną.
Pozycjonowanie i optymalizacja stron www
Potrzebujesz pomocy w Marketingu online?
Co powinien zawierać obszar Above the Fold?
Obszar Above the Fold to najważniejsza część strony internetowej, którą użytkownik widzi bez scrollowania. Powinien zawierać informacje, które skłonią go do dalszych działań na tej stronie. Na początku powinna być umieszczona nazwa firmy lub logo, by użytkownik miał pewność, że znalazł się na odpowiedniej stronie. Następnie warto umieścić sekcję z informacjami o produkcie lub usłudze, którą oferujemy i jej najważniejsze cechy.
Dobrym rozwiązaniem jest również umieszczenie odnośnika do działu „O nas”, gdzie użytkownik może dowiedzieć się więcej o firmie, jej historii i filozofii. Na stronie warto umieścić również przyciski CTA (Call to Action), które zachęcą użytkownika do wykonania pożądanej przez nas akcji, np. skorzystania z oferty, zapisania się na newsletter czy skontaktowania się z nami. Warto zadbać o design tej części strony, by był on przejrzysty i atrakcyjny, a użytkownik miał ochotę pozostać na niej dłużej i zapoznać się z całą ofertą.
Dlaczego Above the Fold jest tak ważny?
Przede wszystkim ze względu na to, że to pierwsze, co zobaczy odwiedzający stronę i na jego wrażeniu zależy, czy zostanie na niej dłużej czy też od razu ją opuści. Dobrze zaprojektowany Above the Fold powinien więc przyciągnąć uwagę, być atrakcyjny wizualnie oraz zawierać istotne informacje o stronie.
Niektórzy uważają, że ta część strony jest tak ważna, że powinna zawierać wszystkie najważniejsze elementy, np. opis oferty, ceny, kontakt do firmy itp. Dzięki temu odwiedzający mają jasny obraz tego, co znajduje się na stronie i szybciej podejmują decyzję o jej dalszym przeglądaniu. Dlatego warto poświęcić czas na zaprojektowanie atrakcyjnego i funkcjonalnego Above the Fold, który będzie skutecznie zachęcał odwiedzających do pozostania na stronie.
Jak dobrze zaprojektować Above The Fold?
Dobra projektowanie Above The Fold to klucz do przyciągnięcia uwagi użytkownika i zwiększenia konwersji. Pierwszą rzeczą do rozwiązania jest odpowiednie ułożenie treści, tak aby przyciągnąć uwagę użytkownika. Ważne jest, aby zawrzeć na stronie nagłówek, opis i wyróżnik, które skłonią użytkownika do dalszego przeglądania naszej witryny. Dobrze zaprojektowane Above The Fold powinno również skłaniać użytkowników do dalszego przewijania naszej witryny, dlatego treść powinna być dobrze zorganizowana i łatwo przyswajalna.
Dobrym pomysłem może być używanie zdjęć lub wideo, które przyciągną uwagę użytkowników i pokażą, co oferujemy. Warto również zwrócić uwagę na poprawność i czytelność tekstu, ponieważ błędy ortograficzne lub gramatyczne mogą zniechęcić użytkowników do dalszej aktywności na naszej stronie. Ważne jest, aby pamiętać, że Above The Fold jest częścią pierwszego wrażenia użytkownika, więc musi być zaprojektowane w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę i zachęcić do dalszej aktywności na stronie.
Above the Fold (ATF) a SEO — jak to wygląda w oczach Google?
Above The Fold (ATF) w SEO to kluczowy element, który Google bierze pod uwagę przy indeksowaniu strony oraz zwiększaniu jej pozycji w wynikach wyszukiwania. ATF jest to pierwsze, co użytkownik zobaczy po wejściu na stronę internetową, zanim zacznie przewijać stronę w dół. Dlatego też, Google analizuje zawartość ATF i decyduje, w jakim stopniu wpływa na jakość strony oraz czy spełnia wymagania użytkownika.
Warto więc zadbać, aby zawartość ATF była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO, zawierała klarowne i istotne informacje, zachęcająca do dalszej eksploracji strony. Co więcej, Google penalizuje strony, które umieszczają w ATF nadmierną ilość reklam, co oznacza, że na tle SEO jest to bardzo ważne miejsce na stronie i należy zadbać o jego jakość. Dobre umiejscowienie istotnych informacji, atrakcyjny design oraz szybkie ładowanie strony to klucze do sukcesu w zakresie pozycjonowania stron.