Reklama w sieci to obecnie jedno z podstawowych działań, jeśli chcemy pozyskać klientów właśnie z tak dużego rynku internetowego oraz dobry pomysł na ekonomiczne i efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Wiele form reklamowych, jakie oferuje sieć, pozwala promować się bez dużych kosztów oraz dobierać odpowiednio do swoich potrzeb dane rozwiązania.

Reklamowanie się w sieci nie jest trudne, a odpowiednio przeprowadzone może dawać bardzo dobre rezultaty. Jak zatem reklamować się w sieci? Na jakie sposoby warto postawić a jakie omijać? Czy jest to dobry pomysł? Jakie korzyści odnosimy reklamując się w internecie? Odpowiedzi na te wszystkie pytania, porady przydatne wskazówki udzielamy w dalszej części tekstu.

Facebook Ads i Google Ads

Pierwszym i zarazem jednym z najpopularniejszych sposobów reklamowania się w sieci są Facebook Ads i Google Ads. To systemy reklamowe największego portalu społecznościowego i największej wyszukiwarki internetowej. Dzięki nim  możemy w zamian za opłatę umieścić na portalach swoje reklamy. Będą one emitowane użytkownikom serwisów. Na Facebooku reklamy mają charakter typowych standardowych materiałów — np. postów czy video. W wyszukiwarce Google mogą mieć one formę wyników wyszukiwania umieszczonych nad standardowymi czy materiałów graficznych i video na stronach partnerów Google. Reklamowanie się w ten sposób jest bardzo proste.

Oba systemy reklamowe posiadają swoje managery reklam. Przeciętny użytkownik na podstawie poradników oraz instrukcji jest w stanie samodzielnie wdrożyć taką reklamę. Dzieje się to bardzo komfortowo i sprawnie. Rozliczenia na tych portalach mogą odbywać się za kliknięcie w reklamę i przejście na naszą witrynę bądź same wyświetlania spotów. Największym plusem reklamy przez te portale jest możliwość targetowania, czyli określania grupy osób, które zobaczą naszą reklamę. Dzięki temu możemy emitować ją tylko osobom o konkretnym profilu np. wieku, płci, lokalizacji czy zainteresowaniach. Przekładać się to będzie na efektywne wydawanie budżetu, gdyż naszą reklamę prezentujemy tylko osobom wstępnie zainteresowanym naszą branżą.

Reklamy takie oprócz szybkiego uruchomienia możemy edytować lub wstrzymywać. Aby reklamować się w ten sposób, nie potrzebujemy dużych środków, a już za kilka — kilkanaście złotych jesteśmy w stanie dostrzec nawet to ok. 1000 osób.

Blog, witryna i pozycjonowanie

Jednym z najlepszych sposobów na zaprezentowanie swojej oferty jest własna strona lub blog firmowy. Na każdym portalu czy serwisie społecznościowym miejsce jest ograniczona. Na własnej witrynie możemy szczegółowo przedstawić naszą propozycję, opisać produkt czy przedstawić wszystkie zalety. Reklama poprzez własną stronę odbywa się dwuetapowo. Pierwszy etap to stworzenie własnej witryny. Możemy zrobić to np. dzięki darmowym i płatnym kreatorom.

Pozwalają one wybrać już gotowy szablon i jedynie uzupełnić go swoją treścią, napisać swoje wpisy, jeśli podamy takie umiejętności lub skorzystać z pomocy agencji marketingowych. Gdy posiadamy już własną witrynę, etapem drugim jest pozycjonowanie. Wyszukiwarka Google wyświetla wyniki wyszukiwania i układa kolejno te najbardziej pasujące do wyszukiwanego hasła. Jeśli strona jest atrakcyjna dla Google, czyli np. jest często aktualizowana lub zawiera wiele słów kluczowych z danej kategorii, jest wyświetlana najwyżej.

Pierwsze trzy wyniki zbierają ok. 50% ruchu, a niższe strony mają go co coraz mniej. Jeśli odpowiednio wypozycjonujemy naszą witrynę, strona ta będzie wysoko w wynikach wskazywania w naszej branży, a klienci samodzielnie będą wchodziły na nią. Im wyżej znajduje się strona, tym większą ilość klientów pozyskamy. Pozycjonowanie możemy przeprowadzać samodzielnie lub zlecać je agencjom marketingowym.

Influencer Marketing

Kolejną metodą reklamowania się jest Influencer Marketing. Polega on na tym, iż znane osoby z danej branży — liderzy np. blogerzy, youtuberzy czy osoby posiadające kanały społecznościowe z dużą liczbą fanów w zamian za opłatę polecają dany produkt, czy markę. Tworzą oni za pieniądze materiały, w których pozytywnie przedstawiają konkretny samochód, kosmetyk czy gitarę oraz zachęcają do jej zakupienia. Influencerzy najczęściej mają szerokie grono odbiorców i cieszą się dużą popularnością w danej kategorii.

Do plusów Influencer Marketingu zaliczyć można sam fakt polecenia. Wiele badań dowodzi, że osoby, którym dany produkt został polecony — nawet przez osoby obce, wybierają go znacznie częściej, mając ich np. kilka. Gdy połączymy fakt polecenia z tym, że robi to idol lub osoba znana w danej branży skuteczność takiej reklamy znacznie rośnie. Kolejnym plusem jest również łatwość reklamowania się w ten sposób. Na rynku istnieje wiele serwisów łączących reklamodawców z influencerami. Bardzo prosto możemy zatem wybrać odpowiednią osobę, która stworzy promocyjny materiał. Reklama taka nie wymaga również dysponowania dużym budżetem reklamowym. W cenie kilku złotych będziemy mogli zareklamować się na kanale lub blogu influencera, który ma kilkuset odbiorców.

Artykuły sponsorowane

Jedna z najbardziej popularnych form reklamowania się w sieci są artykuły sponsorowane. To specjalne teksty tematyczne, które dostarczają konkretnej wartościowej wiedzy, ale zawierają również subtelną reklamę marki. Nie mają one typowo reklamowego charakteru i nie nagabują w całej swojej treści do skorzystania z nowego odkurzacza czy sokowirówki. Przeważnie większość artykułu np. 80% – 90% stanowi tekst o danej branży, a w końcówce podawana jest informacja, że dana firma oferuje takie sprzęty czy jest liderem i warto przejrzeć jej ofertę. Klienci zachęceni wiadomościami często korzystają z linku zamieszczonego na końcu tekstu do naszej witryny i szukają tam dalszych informacji branżowych.

Artykuły takie możemy publikować na różnych stronach tematycznych. Wiele prywatnych osób ogłasza się w internecie, że w zamian za opłatę umieści taki tekst lub jeszcze dodatkowo go nam napisze. Sam tekst możemy zamówić np. u copywriterów w cenie kilkunastu — kilkudziesięciu złotych. Wiele agencji marketingowych również oferuje wykonanie takiego tekstu i publikacje na poczytnym portalu z wieloma użytkownikami. Teksty takie zwiększają popularność i wiarygodność marki. Są również pomocne przy zwiększaniu zasięgu firmy i powiadomieniu wielu nowych osób o naszym istnieniu.