Własne zaplecze SEO – wybór domeny
Budowanie zaplecza SEO należy zacząć od wybóru odpowiednich domen. To bardzo ważny i podstawowy element, dlatego trzeba dokładnie sprawdzić domeny, które wybierzemy. Zaplecze możemy zbudować na domenach nowych, które nigdy wcześniej nie było zarejestrowane i które nie posiadają historii – lub postawić na domeny wygasłe, które posiadają linki zewnętrzne i historie. Do sprawdzenia historii linków możemy wykorzystać programy, takie jak MajesticSEO lub Ahrefs. Więcej o sprawdzaniu linków zewnętrznych prowadzących do strony dowiesz się w moim artykule: https://kordianminkina.pl/jak-sprawdzic-linki-prowadzace-do-strony-internetowej/. Historię widoczności domeny możesz sprawdzić korzystając z narzędzi takich jak Semstorm lub Senuto, natomiast treść jaka znajdowała się na domenie widoczna jest w aplikacji Wayback Machine. Więcej o wyborze domeny pod zaplecze SEO: https://kordianminkina.pl/jak-wybrac-domene-pod-zaplecze-seo/.
Tworzenie zaplecza SEO – wybór hostingu
Hosting to kolejny z podstawowych elementów mocnego zaplecza SEO. Na jakie czynniki zwrócić uwagę w wyborze hostingu pod zaplecze SEO? Przede wszystkim istotne jest tutaj zróżnicowanie IP, a w szczególności klas C adresów IP. Jeśli strony wspierające pozycjonowanie postawione są na jednym adresie IP jest to sygnałem dla robota wyszukiwarki, że zapewne jest to sieć zaplecz należąca do jednego właściciela. Google takie praktyki może uznać za spam. Analogicznie sprawa wygląda jeśli chodzi o serwery DNS – należy je jak najmocniej zróżnicować.
Na rynku dostępnych jest kilka ofert hostingów dedykowanych tylko dla tworzenia stron zapleczowych, które udostępniają wiele różnych adresów IP oraz możliwość dywersyfikacji DNS. Inną możliwością jest rozłożenie stron zapleczowych na wiele różnych hostingów. Minusem tej opcji jest spore rozproszenie domen przez co trudniej na nimi panować, szczególnie jeśli posiadamy kilkaset domen pod opieką. Dochodzi również kwestia ceny – wykup jednego konta hostingowego to zwykle koszt około 100 zł/netto. Przy 20 witrynach to już 2000 zł/netto rocznie.
Wybierając hosting pod zaplecze SEO zwróćmy również uwagę na opinie jego użytkowników, stabilność, możliwość automatycznego instalowania wybranych skryptów np. WordPressa lub Drupala. Opcja z Installatorem przyspiesza proces postawienia strony zapleczowej.
Wartościowe zaplecze do pozycjonowania stron – skrypt
Budując serwisy zapleczowe do kampanii SEO musimy wybrać odpowiedni skrypt na jakim będą „oparte” nasze strony. Zdecydowanie najpopularniejszy CMS-em do budowania zaplecza SEO jest WordPress. Co sprawia, że WordPress cieszy się taką popularnością? Łatwe zarządzanie, szybka skalowalność, mnóstwo darmowych szablonów i wtyczek, znajomość systemu przez wielu programistów czy systemy automatyzujące dodawanie wpisów. Żeby nie było jednak tak kolorowo WordPress posiada jedną dużą wadę – jego popularność sprawia, że jest bardzo „łakomym kąskiem” dla hackerów. Kiedy już postawimy zaplecze na WordPressie, warto zadbać o jego zabezpieczenie i rozdzielić instancję, aby włam na jedną stronę nie spowodował zawirusowania wszystkich stron wspierających.
WordPress nie jest jednak jedyną opcją na skrypt pod strony zapleczowe. Niegdyś bardzo popularne były katalogi takie jak SEOkatalog, Webmini czy PKSI. Aktualizację algorytmu i ręczne działania ze strony wyszukiwarki Google oraz rozwój branży SEO spowodował, że są one już bardzo rzadko stosowane.
Budowę zaplecza pozycjonerskiego można oprzeć również o mniej popularne rozwiązania jak na przykład skrypty for, czysty html – który w mojej opinii jest bardzo ciekawą alternatywą, inne systemy zarządzania treścią, jak Drupal czy Joomla lub autorskie rozwiązania, bądź zamknięte systemy.
Idealnie byłoby stworzyć zaplecze na wielu różnych skryptach. Czym większe zróżnicowanie, tym większy problem dla Googlersów, konkurencji i robota wyszukiwarki wykrycia schematów i ewentualnego zbanowania stron zapleczowych.
Treści na zaplecze SEO
Wartościowe zaplecze SEO powinno generować ruch użytkowników i nie wyglądać, jak strony stworzone tylko po to, aby zdobyć odnośnik do strony pozycjonowanej, dlatego też treści na zapleczu powinny być wysokiej jakości. Czasy zaplecza generowanego za pomocą prostych skryptów, treści, które nie miały składu i ładu przeszły już do historii (chociaż wbrew powszednim opiniom Google nadal dobrze je indeksuje). Patrząc z perspektywy długofalowej i tworząc stabilny biznes powinno się budować zaplecze na dobrych treściach, które są szukalne i mogą przekierować użytkownika do strony docelowej.
Jak pisać dobre treści pod SEO i szukać odpowiednich tematów? Dobrym pomysłem jest analiza wypowiedzi polskich specjalistów na temat pozycjonowania stron, który znajdziecie u mnie na blogu https://kordianminkina.pl/jak-pisac-dobre-teksty-pod-seo-w-2020-roku/ oraz na blogu rankit.pl w artykule pt. Jak tworzyć treści na bloga przyjazne SEO.
Linkowanie zaplecza SEO
Linkowanie zaplecza pozycjonerskiego to również bardzo istotny element całej układanki. Profil linków prowadzący do domen zapleczowych nie powinien być zaspamowany niskiej jakości odnośnikami zewnętrznymi. Kiedy decydujemy się budowę zaplecza SEO na domenach z historią powinniśmy postawić na jakość linków – kosztem ilości. Zasada jest taka sama jak w pozycjonowaniu stron docelowych. Jakość ponad ilość. Strona zapleczowa powinna posiadać mocne linki, ponieważ tylko takie gwarantują długofalowe efekty i względne bezpieczeństwo. Skąd pozyskiwać linki do zaplecza SEO? Jak ograniczyć koszty z tym związane? Jak wyszukiwać domeny do linkowania? W większości przypadków budżet nie pozwala na linkowanie strony zapleczowej artykułami sponsorowanymi czy kupnem linków np. w postaci banerów.
Musimy więc ograniczyć się do standardowych metod takich jak wizytówki NAP, pakiety ogłoszeń, pozyskiwanie linków z for, komentarzy na blogach lub wykazać się kreatywnością. Oczywiście część zadań można zautomatyzować, pod warunkiem, że postawimy na indywidualne rozwiązania stworzone na przykład za pomocą mojego ulubionego Zennopostera. W procesie linkowania zaplecza SEO należy unikać ogólnodostępnych softów i systemów wymiany linków.
Pamiętajmy również o dywersyfikacji linków prowadzących do domen zapleczowych. Każda domena powinna posiadać możliwie jak najbardziej zróżnicowany profil witryn odsyłających.
Wysokiej jakości linki zewnętrzne są fundamentalną kwestią o którą należy zadbać w procesie budowania zaplecza do pozycjonowania stron internetowych. To one w dużym stopniu determinują moc jaką mają linki wychodzące (prowadzące do stron docelowych) i jak przełożą się na widoczność fraz pozycjonowanych w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie zaplecza? Czy zaplecze SEO powinno się pozycjonować? Moim zdaniem w pewnym sensie tak. Zaplecze powinno posiadać dobre linki i generować ruch – tak samo jak strona lub blog docelowy.
SEO zaplecze – tematyczne czy ogólnotematyczne?
Czy budować zaplecze dedykowane czy ogólnotematyczne? To zależy 😉 Agencje SEO, które posiadają klientów na pozycjonowanie z wielu różnych branż zapewne będą posiadały strony wspierające na których znajduje się content z wielu różnych tematyk, niekoniecznie ze sobą powiązanych. Budowa dedykowane zaplecza tematycznego dla każdego klienta byłaby bardzo droga i z punktu widzenia firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron nieopłacalna. Również realia budżetowe większości klientów w Polsce na to nie pozwalają.
W pewnych branżach i sytuacjach budowa dedykowanego zaplecza SEO (stron satelit) będzie konieczna, ponieważ konkurencja w wyszukiwarce Google tego wymaga. Należy pamiętać jednak, że oparcie strategii SEO o takie rozwiązanie wymaga odpowiedniego budżetu.
Darmowe zaplecze SEO – czy można za darmowo stworzyć wartościowe strony wspierające?
Odpowiedź brzmi – TAK! Nie oznacza to jednak, że polecam takie rozwiązania. Budowanie darmowego zaplecza SEO polega głównie na wykorzystywaniu rozwiązań takich jak darmowe platformy blogowe, hostingi i domeny. Jaka jest ich główna wada? Nie jesteś ich faktycznym właścicielem! A to oznacza z kolei, że nie masz pełnej kontroli nad zapleczem i w każdej chwili możesz je stracić. Dlaczego? Załóżmy sytuacje, że właściciel platformy blogowej postanowił z dnia na dzień zamknąć możliwość tworzenia blogów. Co wtedy? Twoje strony zapleczowe przepadną, a co za tym idzie multum pracy, jakie musiałeś włożyć w ich stworzenie i wypromowanie. Analogicznie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o darmowe hostingi i domeny.
Jeśli myślisz poważnie o rozwijaniu swojej strony firmowej, a pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach jest dla Ciebie bardzo ważne – nie buduj darmowego zaplecza SEO. Na „koniec dnia” może się okazać, że Twoja praca i czas poświęcony na ten cel mogą okazać się zniweczone przez decyzję na którą nie masz wpływu.
Dobre zaplecze – cechu mocnego i bezpiecznego zaplecza SEO
Mocne zaplecze pozycjonerskie powinno spełniać szereg warunków, które determinują jego jakość są to między innymi:
- zróżnicowanie klasy C IP – zaplecze SEO wymaga różnicowania adresów IP, to pozwala uniknąć schematów i wykrycia przez robota wyszukiwarki.
- zróżnicowanie adresy DNS – j.w
- zróżnicowane dane rejestrowe domen – j.w
- zróżnicowane skrypty – jw.
- wysokiej jakości linki zewnętrzne – wartościowe linki prowadzące bezpośrednio do strony zapleczowej przekładają się poprawę pozycji strony docelowej w wynikach wyszukiwania.
- wysokiej jakości treść – „Content is King” – wysokiej jakości treść przyciąga użytkowników.
- optymalizacja SEO – dobre zaplecze SEO powinno być prawidłowo zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych, posiadać odpowiednią strukturę oraz linkowanie wewnętrzne.
- odpowiedni stosunek linków wychodzących do treści – linki wychodzące z każdego artykułu na stronie do innej witryny, w dodatku wszystkie z „twardym” anchor textem? Nie idź tą drogą! Najlepiej będzie kiedy na każdy artykuł z linkiem wychodzącym dodasz kolejne dwa artykuły bez linka. Pozwoli to w pewien sposób ukryć cechy tego, że strona jest zapleczem, a ponadto zwiększy wartość strony i jej ruch organiczny.
Dobre zaplecze SEO generuje zyski. Zadbaj o to, aby nie wyglądało jak zwykły precel i było wartością dodaną do całej kampanii SEO, którą prowadzisz dla swojej strony internetowej lub dla swoich klientów.
Jak budować zaplecze SEO FAQ – najczęściej zadawane pytania
Budowa zaplecza Seo – czym są strony zaplecza seo?
Strony zaplecze to strony internetowe które osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron wykorzystują do publikacji linków SEO i nad którym mają pełną kontrolę. Pozyskiwanie linków zewnętrznych jest jednym z najważniejszych czynników w procesie pozycjonowania stron www.
Budowa zaplecza SEO – od czego zacząć?
Budowę własnego zaplecza SEO należy rozpocząć od… pozyskania wiedzy, jak wykonać je poprawnie pod kątem technicznym. Dzięki wiedzy jak zbudować mocne zaplecze SEO unikniesz błędów, które będą determinować późniejsze wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania.
Co zyskasz dzięki własnemu zapleczu SEO?
Dzięki własnemu zapleczu SEO zyskasz pełną kontrolę nad linkami zewnętrznymi oraz źródła mocnych odnośników, które możesz wykorzystać do pozycjonowania Twojej strony lub strony klientów.
Czego nie robić podczas budowy zaplecza?
Unikaj budowania niskiej jakości stron zapleczowych. Nie stawiaj stron na jednym adresie IP, dywersyfikuj serwery DNS, nie twórz niskiej jakości treści z synonimów. To działa tylko na krótki okres. Traktuj budowę stron wspierających długofalowo.
Czy budowa zaplecza SEO jest zawsze konieczna?
Nie! Budowa zaplecza SEO to kosztowna i czasochłonna praca, która wymaga wiedzy. Jeśli nie prowadzisz firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron lub Twoja strona nie posiada zbyt dużej konkurencji w wynikach wyszukiwania prawdopodobnie zaplecze SEO jest Ci niepotrzebne.