Reklama na Facebooku to bardzo popularny ostatnimi czasy sposób na reklamowanie się. Promocja na portalach społecznościowych daje bardzo wiele korzyści, jest prosta i co ważne skuteczna. Facebook wiedzie prym w zestawieniu portali społecznościowych i daje możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców. Uruchomienie własnej kampanii reklamowej na Facebooku nie jest trudne, a z tym zadaniem po krótkim zapoznaniu się z tematem, poradzi sobie każda osoba — nawet ta nieznająca się na nowoczesnych technologiach. Jak zatem uruchomić swoją kampanię reklamową na Facebooku w 15 minut? Opis i wskazówki prezentujemy poniżej.

Czym jest Facebook Ads?

Facebook Ads to system reklamowy oferowany przez Facebooka. Pozwala on emitować reklamy na portalu społecznościowym jego użytkownikom. Reklamy te mają formę typowych materiałów np. postów. Uruchomienie kampanii reklamowej odbywa się przy pomocy managera. Własną kampanię reklamową możemy uruchomić samodzielnie bez pomocy agencji, gdyż manager jest intuicyjny a w sieci czy na stronie Facebooka znajdziemy dokładne i szczegółowe instrukcje. Uruchomienie reklamy wraz z jej weryfikacją i aktywacją może potrwać nawet kilkanaście minut, choć zwykle zarezerwować na tę czynność trzeba ok. godziny. Rozliczanie się za kampanię reklamową standardowo odbywa się poprzez koszt za wyświetlenie reklamy. Po wydaniu równowartości 10 dolarów, dla niektórych celów kampanii możemy również ustawić rozliczania “za klik” i płacić tylko wtedy gdy dana osoba np. kliknie w link i przejdzie do naszej strony. Płatności dokonać możemy np. poprzez PayPal lub kartę kredytową po przekroczeniu ok. 100 zł, lub na koniec każdego miesiąca.

Pierwsza kampania na Facebooku

Po wejściu na konto na Facebooku, aby uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową powinniśmy wybrać z prawego górnego menu pozycję “Utwórz reklamy” i przejść do managera. Znajdziemy się wtedy w jego wnętrzu i będziemy mogli rozpocząć konfigurację reklamy. Pierwszą zakładką jest “Kampania”. To miejsce, w którym określamy cel naszej kampanii reklamowej i wstępne ustawienia kampanii. Pierwszym krokiem jest wybór celu kampanii. Do dyspozycji otrzymujemy ich kilkanaście pogrupowanych w 3 kategorie – “Świadomość”, “Działania” i Konwersja”. Przykładowe cele kampanii to rozpoznawalność marki, ruch, wyświetlania filmu czy sprzedaż z katalogu. Warto poświęcić chwile uwagi temu miejscu. Od tego, jaki cel wybierzemy, zależy dalszy układ i wybór opcji. Jeśli wybierzemy cel związany z wyświetlaniem video, otrzymamy możliwość jego wgrania itp. Facebook w zależności od tego, jaką opcję wybierzemy, będzie również wyświetlał reklamy osobom, które lubią oglądać filmiki, często przechodzą na strony zewnętrzne czy są zainteresowane zakupami. Gdy chcemy zwiększyć rozpoznawalność marki, należy wybrać cel z kategorii “ Świadomość”, jeśli zależy nam na konkretnym działaniu np. skierowaniu ruchu na naszą zewnętrzną witrynę którąś z opcji z kategorii “Aktywność”, a jeśli na sprzedaży którąś z opcji “Konwersja”

Zestaw reklam na Facebooku

Drugą zakładką podczas tworzenia naszej kampanii reklamowej jest “Zestaw Reklam”. W tej zakładce określmy wszystkie parametry kampanii reklamowej oraz jej funkcjonowanie. Jedną z najważniejszych opcji, jaką określamy w tym miejscu, jest targetowanie, czyli grupa docelowa odbiorców. Dzięki wielu opcjom takim jak wiek, płeć, zainteresowania, sytuacja zawodowa, aktywność na serwisie itp. określić możemy komu zostanie wyświetlona nasza reklama. W tym miejscu również warto dokładnie przeanalizować profil idealnego klienta i dokładnie go wprowadzić. Wyświetlanie naszej reklamy konkretnej grupie, która będzie wstępnie zainteresowani naszym produktem, pozwoli efektywnie wydać budżet i zwiększyć skuteczność reklamy. Dzięki targetowaniu możemy uniknąć sytuacji, w której reklamujemy szminkę mężczyznom czy narzędzia kobietom. Opcji, które określają odbiorców, jest ok. kilkuset. Im bardziej będziemy zawężać grupę docelową, tym większe prawdopodobieństwo, że dane osoby kupią nasz produkt. Jeśli będziemy rozszerzać grupę docelową, możemy liczyć na zwiększenie zasięgu marki i jej rozpoznawalności.

W tej zakładce określamy też umiejscowienie reklam na Facebooku. Może być to np. panel boczny, aktualności czy messenger. Jeśli zależy nam na kontakcie, warto wybierać np. messenger, gdyż znacznie łatwiej jest nawiązać kontakt z osobami korzystającymi często z wysyłania wiadomości. Dzięki tym ustawieniom możemy również zdecydować czy nasza reklama będzie emitowana na Instagramie. Ważnym elementem jest też określenie budżetu reklamowego oraz harmonogramu, Budżet możemy ustawić zarówno całościowo, jak i dziennie, decydując o jego dysponowaniu w czasie trwania kampanii. Harmonogram daje możliwość ustawienia konkretnych dat rozpoczęcia i zakończenia kampanii czy godzin, w których nasza reklama będzie wyświetlana. Warto w tym miejscu sprawdzić w Google Trends konkretne hasła i kategorie oraz godziny, w których użytkownicy w największej liczbie wyszukują dane hasło. Pomoże to skuteczniej prowadzić kampanie i szybciej dotrzeć do potencjalnych klientów.

Reklama Facebook

Trzecią – ostatnią zakładką jest reklama. To sekcja gdzie dokonujemy ustawień samej reklamy, która będzie wyświetlała się użytkownikom Facebooka. Możemy tutaj wgrać pliki video, zdjęcia, dodać opisy czy tekst reklamy. Bardzo przydatnym elementem jest podgląd reklamy. Wyświetla on nam gotową reklamę – którą zobaczą użytkownicy. Dostępnych jest kilka wersji np. na urządzenia mobilne czy reklama na Instagramie. Dzięki temu możemy dobrze skonfigurować reklamę, aby była czytelna i atrakcyjna. W tym miejscu określamy również czy reklama ma być postem, grafiką, pokazem slajdów czy może materiałem video. Przed rozpoczęciem konfigurowania reklamy warto przygotować wszystkie materiały na komputerze. Będzie to bardzo pomocne, a my będziemy mogli skupić się jedynie na tworzeniu i konfigurowaniu samej reklamy – nie szukaniu zdjęć czy opisów.

Po wykonaniu konfiguracji reklamy wystarczy kliknąć w zielony przycisk “Potwierdź”. Reklama zostanie wtedy sprawdzona i po kilkunastu minutach uruchomiona. Jeśli wybraliśmy automatyczną opcję startu, emisja rozpocznie się niezwłocznie, a jeśli wybraliśmy konkretną datę startu kampanii, wystartuje ona właśnie o tej godzinie.