Lista stron z darmowymi zdjęciami
5 stycznia 2020Seo linkbuilding – najczęściej zadawane pytania [FAQ] cz.1
30 stycznia 2020Wyszukiwarka Google jest algorytmem, który pozwala użytkownikom na szybkie wyszukanie interesujących ich informacji. W wynikach wyszukiwania panuje coraz większa konkurencja. Działania marketingowe takie jak pozycjonowanie i optymalizacja pozwalają danej stronie internetowej zdobywać czołowe pozycje, które generują największy ruch użytkowników.
Warto jednak zadbać o dodatkową „prezencję” naszych linków w SERP-ach, aby przyciągnąć większą uwagę użytkowników i mimo słabszej pozycji generować lepszą ilość odwiedzin niż konkurencja. Jak wyróżnić się w wynikach wyszukiwania i wyświetlać dodatkowe informacje w Google?
Tytuł i meta opis
Pierwszym czynnikiem który zachęca użytkownika w wynikach Google do kliknięcia w dany link jest tytuł i meta opis. Jak powinien być zbudowany odpowiedni tytuł, aby wyróżniał się wynikach wyszukiwania Google? Osobiście zawsze dzielę tytuł na dwie części. Pierwszą – w której znajdują się interesujące mnie słowa kluczowe. Drugą – w której staram się zachęcić użytkownika do kliknięcia właśnie w mój link. Przykład „Wulkanizacja mobilna Częstochowa – darmowy dojazd do klienta”. W pierwszej części użyłem frazy „wulkanizacja mobilna Częstochowa”, a w drugiej „darmowy dojazd do klienta”, który ma zachęcić użytkownika do podjęcia akcji właśnie z moją stroną, ponieważ oferuje coś darmowego lub w promocji.
Meta opis obecnie jest wartością, którą Google głównie wyświetla na podstawie treści na stronie internetowej i słów kluczowych, jakie wpisze użytkownik. Choć w mojej opinii nie ma szczególnego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania to warto zadbać o jego poprawną optymalizację, ponieważ może się on pojawiać dla niektórych zapytań, szczególnie brandowych.
Emoji
Emoji są często używane w trakcie korzystania z komunikatorów internetowych. To śmieszne ikonki, które zyskały popularność w ostatnich latach wraz z rozwojem takich aplikacji jak Gadu Gadu czy Facebook. W jaki sposób Emoji mogą być wykorzystane w kontekście SEO i marketingu w wyszukiwarkach? Ano właśnie poprzez dodanie ich do tagu meta title i meta description. Emoji wyróżniają się w wynikach wyszukiwania i przyciąga uwagę użytkowników.
Przez pewien czas Google co prawda nie wyświetlał ikonek w SERP-ach, ale od 2017 roku wróciły one do łask i można spotkać w wielu serwisach. Warto jednak używać ich z głową i stosować jedynie tam, gdzie są one odpowiednie. Jeśli prowadzicie zakład pogrzebowy wykorzystywanie śmiesznych i kolorowych emotek raczej nie jest wskazane 😉
Emoji do wyróżnienia swojej firmy lub strony w wynikach wyszukiwania w Google możesz pobrać na przykład ze strony https://emojiteka.pl/.
Przykładowy wynik z Emoji:
Pogrubienie title
Ten sposób traktowałbym w ramach ciekawostki, ponieważ znalazłem go na jednej z grup Facebookowych – SEO Signal Lab. Osobiście przetestowałem go na swojej jednej stronie, natomiast Google nie wyróżniło boldem mojego tytułu. Podobno niektórym działa i jest to zależne również od przeglądarki, z której korzystamy.
Wyróżnienie tytułu w wynikach wyszukiwania Google poprzez pogrubienie możesz wykonać w kilku krokach:
- Przejdź do strony http://qaz.wtf/u/convert.cgi?text=tytu%C5%82%20strony
- Po wyrażeniu = podaj tytuł jaki chcesz pogrubić
- Przekopiuj wartość z Math sans bold do meta title
- Zaktualizuj stronę
- Przejdź do Google Search Console i zgłoś stronę do przeindeksowania
- Odczekaj kilka minut i sprawdź rezultat bezpośrednio w wynikach wyszukiwania
Zdania na grupie SEO Signal Lab co do tej metody są mocno podzielone, a wśród nich możemy odnaleźć również głosy, że Google prędzej czy później będzie karał za stosowanie tego typu tricków.
Screen przedstawiający wynik użycia powyższej metody w Google. Zdjęcie pochodzi z grupy SEO Signal Lab.
Rich snippets – wyświetlaj dodatkowe informacje dzięki danym strukturalnym
Rich snippets to chyba najprostszy sposób, aby wyróżnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, a co ważne często polepszyć samą optymalizację strony. Google chce lepiej zrozumieć, czego dotyczy dana strona internetowa.
Właśnie dzięki Google i innym wyszukiwarkom powstał projekt schema.org. Dzięki wykorzystaniu danych rozszerzonych możemy wyświetlać dodatkowe elementy w wynikach wyszukiwarek.
Gwiazdki
Pierwszym przykładem dodatkowym elementów, które Google wprowadza w wynikach są gwiazdki ocen. Docelowo są one stworzone do oceniania produktów w sklepach online, jednak jak to zwykle bywa sprytni seowcy wykorzystują je także do wyświetlenia ocen pod artykułami na blogu czy stronami opisującymi usługi, takie jak pozycjonowanie stron.
Jeśli posiadasz stronę internetową opartą o system zarządzania treścią WordPress do wyświetlania ocen z gwiazdkami możesz wykorzystać darmową wtyczkę Yet Another Stars Rating, która automatycznie generuje potrzebny kod. Podstawową konfigurację wtyczki znajdziesz pod tym linkiem.
Teraz pozostało Ci już tylko zdobyć kilka ocen, a Google po przeindeksowaniu strony powinno wyświetlać wyniki z gwiazdkami, które wyglądają następująco:
Schema FAQ
Schema FAQ wykorzystywana jest do odpowiedzi z poziomu wyszukiwarki na najczęściej zadawane pytania przez użytkowników. W sieci istnieje mnóstwo darmowych generatorów do tworzenie tego rozszerzenia. Ja wykorzystuje https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/, gdzie w intuicyjny sposób można wygenerować kod, jaki należy umieścić w sekcji <head> podstrony dla której ma się wyświetlać.
Sekcja FAQ oprócz wygenerowania dodatkowego zestawu wyników w Google poprawia optymalizacje i semantykę podstrony, co może dodatkowo przełożyć się na podniesienie pozycji w Google.
Przykład wyników z sekcją FAQ wygląda następująco:
Treść z sekcji FAQ oprócz umiejscowienia w <head> powinna się również znajdować na podstronie.
Mapy Google – wyróżnij swoją markę w wynikach lokalnych
Jeśli prowadzisz lokalny biznes taki, jak salon fryzjerski czy warsztat samochodowy powinieneś wykorzystać potencjał jaki niesie za sobą pozycjonowanie lokalne i darmowa usługa Google Moja Firma, gdzie możesz w kilku prostych krokach założyć wizytówkę swojej firmy (nawet bez konieczności posiadania strony internetowej!). Cały proces zakładania wizytówki opisałem we wpisie na Rankit.pl – Jak dodać firmę do Google Moja Firma.
Posiadanie wizytówki GMB to również skuteczna metoda na lepszą ekspozycję w wynikach wyszukiwania. Wyniki z map przeważnie wyświetlają się zaraz pod reklamami Google Ads i gwarantują bardzo dużą klikalność, połączenia czy prośby o wskazówki dojazdu do siedziby.
Odpowiednio zoptymalizowana wizytówka pozwoli wyświetlić Twoim klientom adres, w którym prowadzisz działalność, opis firmy czy produkty i usługi jakie oferujesz. Warto zadbać również o pozytywne opinie (najlepiej ze słowami kluczowymi na które chcesz być wysoko) i aktualizować wpisy, aby podnieść widoczność swojego wyniku i zdobyć dodatkowy ruch.
Wdrożenie spisu treści – szansa na dodatkowe linki bezpośrednio w wynikach
Spis treści tworzony jest za pomocą kotwic html i umieszczany zwykle przed pierwszym nagłówkiem artykuły. Spisy treści można tworzyć ręcznie za pomocą znaczników html i odwołań. Działanie kotwic dokładnie opisane jest na stronie http://www.kurshtmlcss.pl/kurs-html/lekcja11-odsylacze.php. Każdy kto zna podstawy html-a bez problemu powinien poradzić sobie z wdrożeniem tego rozwiązania. Jeśli korzystasz z WordPressa możesz użyć darmowej wtyczki LuckyWP Table of Contents, jaka wykonana za Ciebie całą robotę 😉
Głównym zadaniem spisu treści jest ułatwienia użytkownikom nawigacji po witrynie i danym artykule. Użytkownika może interesować przecież wyłącznie wybrany fragment z artykułu, a nie cała treść. Odpowiednia optymalizacja da szanse na wyświetlenie dodatkowych linków do konkretnych akapitów na poziomie wyników wyszukiwania i tym samym wyróżnienie strony w Google.
Wynik powyższego udoskonalenia może wyglądać następująco:
Pozycja zero, czyli Direct Answers
Najlepsze i najtrudniejsze zostawiam na koniec 🙂 Pozycja zero, czyli tak zwany Direct Answers, który wyświetlany jest tuż nad organicznymi wynikami wyszukiwania i zajmuje sporą ilość miejsca, spychają pozostałe strony. Google wyświetla coraz więcej zapytań dla których wyświetlane są tego typu wyniki.
Jak uzyskać ekspozycję swojego wyniku w Direct Answer i czy mamy na to realny wpływ? Moim zdaniem tak! Ważna jest przede wszystkim odpowiednia optymalizacja tekstu. Direct Answers, jak sama nazwa wskazuje wyświetlane są dla pytań jakie zadają użytkownicy. Odpowiedzią na pytanie może być na przykład definicja określonego pojęcia. Ciekawy wpis o Direct Answers napisał Łukasz Trześniewski na swoim blogu pt. Jak zaistnieć w Direct Answers i osiągnąć pozycję nr. 0 w Google. Łukasz wymienia takie czynniki jak:
- Pytanie spójne z zapytaniem użytkownika
- Pogrubienie tegoż zapytania
- Odpowiedź znajdująca się tuż za zapytaniem
- Długość odpowiedzi (można przyjąć) do 310 znaków ze spacjami
- Spójność opisu meta title (niekoniecznie w dopasowaniu ścisłym)
Ja dołożyłbym do tego jeszcze kilka czynników, jakie w mojej opinii mają wpływ na wyświetlanie Direct Answers:
- Autorytet domeny,
- Cytowalność – dobrze zacytować definicję na innej stronie i umieścić link do naszego wpisu tuż obok cytatu,
- Użycie znaczników semantycznych w HTML5 – tutaj przydatne będzie określenie definicji, czyli <dfn>. Przykład zastosowania:
<p><dfn id=”def-validator”>Pozycjonowanie stron</dfn> to długofalowa działania mające na celu zwiększenie widoczności stron www w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google.</p>
Podsumowanie – jak wyróżnić się w wyszukiwarce Google
Wyróżnienie swojej strony internetowej na tle konkurencji w wyszukiwarce Google to w dobie rosnącej konkurencji czynnik, na który powinien zwrócić uwagę każdy właściciel witryny www. Tym bardziej, że Googlowi zależy na tym, aby organiczne wyniki jak najbardziej „zlewały się” z reklamami Google Ads. Co można zauważyć chociażby na podstawie najnowszej aktualizacji.
Istnieje co najmniej kilka sposobów na wyróżnienie swojej strony w SERP-ach, na które jeszcze pozwala nam wyszukiwarka i jakie warto stosować, aby polepszyć klikalność własnych linków i pozyskać większy ruch na stronie.
A Ty? Z jakich sposobów na wyróżnienie się bezpośrednio w Google korzystasz? Podziel się swoją opinią w komentarzu 🙂
Podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco? Polub mój fanpage na Facebooku: https://www.facebook.com/pozycjonowaniekordian/.
Masz pytania dotyczące marketingu pozycjonowania stron i marketingu w Internecie? Dołącz do mojej grupy https://www.facebook.com/groups/2325630837657161/.
6 Comments
W nagłówku jest błąd „Schama FAQ”.
Poprawione 🙂
Dzisiaj wdrożyliśmy każde z rozwiązań na naszych artykułach. Sprawdzę za tydzień jak efekty, dam znać w komentarzu, aż jesteśmy ciekawi jaki będzie efekt zwłaszcza tam gdzie rankingujemy w TOP3.
Świetnie 🙂 Czekam na wnioski!
Kordian bardzo Ci dziękuje za tyle jakościowej treści na Twojej stronie 😉
Po raz kolejny dziękuje, na pewno zastosujemy u siebie 🙂