Co to jest linkowanie?
17 czerwca 2020Jak zwiększyć przychody ze sklepu internetowego dzięki analityce?
29 listopada 2021Reklama stron lokalnych to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do klientów, którzy szukają usług lub produktów w najbliższej okolicy. Jak pokazują statystyki 46% wyszukiwań ma charakter lokalny. Kampania reklamowa własnej firmy poprzez marketing w Internecie generuje bardzo dobre wyniki.
Prowadzisz niewielki biznes kierowany do klientów z Twojego regionu taki jak mechanika samochodowa, zakład fryzjerski, naprawa obuwia, usługi zegarmistrzowskie czy awaryjne otwieranie drzwi? Twoim celem jest reklama strony na lokalnym rynku i nie wiesz od czego powinieneś zacząć? W tym artykule postaram się pokrótce opowiedzieć o tym, jak zacząć reklamę lokalnego biznesu i skutecznie rozwijać ją w Internecie.
Reklamę strony internetowej lokalnej firmy zacznij od dobrej strony internetowej 🙂
Reklamę lokalnej strony internetowej powinieneś zacząć od sprawdzenia i ewentualnej modernizacji obecnej strony www lub wykonania nowej. Nowoczesne strony www charakteryzuje ciekawy design, dostosowanie do urządzeń mobilnych, z których korzysta większość użytkowników. To także szybkie ładowanie, dostosowanie do potrzeb internautów, prosta i logiczna nawigacja czy wysokiej jakości treści przygotowane przez profesjonalnego copywritera. Wszystko to zachęci potencjalnego klienta, który wyświetli Twoja stronę do skorzystania z oferty i zapewni konwersję.
Z mojej perspektywy, czyli osoby, która na co dzień zajmuje się pozycjonowaniem w Google – dobra strona powinna być również odpowiednio zoptymalizowana pod wybrane słowa kluczowe. Często spotykam się z klientami, którzy kontaktują się ze mną w sprawie wyceny pozycjonowania mając już gotowe strony, ale niestety nie można ich pozycjonować na interesujące frazy. Nie posiadają one odpowiedniej struktury podstron, tekstów etc. np. strony typu one page.
Pamiętaj, przed stworzeniem strony internetowej skontaktuj się z freelancerem SEO lub firmą, która w dalszym etapie będzie zajmowała się pozycjonowaniem. Osoba odpowiedzialna za działania SEO wybierze najlepsze słowa kluczowe pasujące do Twojego profilu działalności i co ważne – możliwości finansowych oraz przygotuje pod nie strukturę podstron, które powinny znaleźć się w obrębie witryny.
Jeśli potrzebujesz nowoczesnej strony internetowej, dostosowanej do urządzeń mobilnych i przyjaznej w obsłudze – napisz do mnie na kontakt@kordianminkina.pl lub zadzwoń pod numer +48 609 704 072.
Lokalna reklama stron – wizytówka Google Moja Firma
Usługa Google Moja firma to świetna i bezpłatna darmowa szansa, aby zaistnieć w wyszukiwarce Google, gdzie już kilka lat temu zauważono trend wśród użytkowników, którzy wyszukują firm znajdujących się w ich lokalizacji. Google Moja Firma jest usługą dla firm mikro, z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw), jak i dużych koncernów. Wizytówka pozwala zaprezentować użytkownikom to czym firma się zajmuje, gdzie się znajduje oraz to, co z punktu widzenia potencjalnego konsumenta jest bardzo ważne – jakimi opiniami klientów może się pochwalić. Oceny wyświetlane są postaci gwiazdek i opcjonalnie komentarza.
Co istotne – wizytówki lokalnych firm, które posiadają konto w usłudze GMB przeważnie wyświetlają się w postaci mapki z 3 najlepszymi wynikami zaraz pod płatnymi linkami Google Ads oraz nad wynikami organicznymi.
Jak wspomniałem – usługa jest bezpłatna (nie daj nabrać się firmom, które naciągają na płatną wizytówkę) i do jej posiadania konieczne jest konto Google na przykład na Gmailu. Wizytówkę należy zweryfikować za pomocą listu lub telefonicznie. Więcej o tym jak dodać firmę do Google Moja Firma oraz jakie niesie to za sobą korzyści przeczytasz w moim artykule na Rankit.pl.
fot. mapka dla wyników lokalnych dla frazy „szewc Częstochowa”.
Reklama firm regionalnych – pozycjonowanie w wyszukiwarce Google
Reklama firm regionalnych poprzez pozycjonowanie stron WWW to kolejna skuteczna metoda dotarcia do potencjalnych klientów, którzy właśnie w danym momencie szukają Twoich produktów bądź usług. Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google na popularne słowa kluczowe generują ruch użytkowników, a to może przełożyć się na konwersję i sprzedaż.
Pozycjonowanie strony internetowej to w dużym skrócie dostosowanie jej pod kątem technicznym do wymagań wyszukiwarki Google, optymalizacja pod wybrane słowa kluczowe oraz budowanie jej popularności na zewnętrznych stronach internetowych poprzez zdobywanie linków.
Słowa kluczowe, na które powinniśmy pozycjonować stronę to te wpisywane przez użytkowników w okno wyszukiwarki oraz te, pasujące do oferty naszej firmy. Frazy powinny być dopasowane także do budżetu klienta. Przy niskich budżetach lepiej wybrać słowa o mniejszej konkurencyjności, ale takie, które w relatywnie niedalekiej przyszłości będziemy w stanie wypromować na czołowe pozycje. Wraz z rozwojem biznesu, a co za tym idzie budżetu na działania możemy dokładać bardziej konkurencyjne frazy – wymagające więcej pracy i nakładów finansowych.
Optymalizacja strony to jej dopasowanie do słów kluczowych. W zakres optymalizacji wchodzą takie działania jak: optymalizacja nagłówków, poprawa linkowania wewnętrznego, kodu witryny, szybkości ładowania strony, struktury strony, wykonania odpowiednich przekierowań itp.
Linkbuilding, czyli umieszczanie odnośników na innych witrynach www. Pozyskiwanie mocnych linków SEO buduje jej popularność, a to przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Rozwój strony i prowadzenie bloga/tworzenie poradników jest istotne, ponieważ Twoja strona powinna „żyć”. To znaczy powinny na niej systematycznie pojawiać się nowe artykuły. Prowadzenie bloga firmowego to świetny sposób na zbudowanie profesjonalnego wizerunku firmy, a Ciebie jako specjalisty w swojej branży. Ponadto wpisy na blogu pomagają pozyskać dodatkowy ruch użytkowników z tzw. długiego ogona (fraz long-tail) i przyczyniają się do budowania tematyczności witryny (topical authority), co z kolei przekłada się na poprawę pozycji głównych fraz kluczowych na jakie pozycjonowana jest strona. Pamiętaj, że Google lub strony, których treść jest aktualizowana.
fot. wyniki organiczne dla frazy „mechanika samochodowa Katowice”.
Reklama firmy w Internecie poprzez Google Ads
Skutecznym i elastycznym rozwiązaniem jest również skorzystanie z płatnych kampanii reklamowych Google Ads. Często właściciele lokalnych biznesów uważają, że jest to zbyt kosztowna forma reklamy. Rzeczywiście emisja kampanii Google Ads w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz na terenie całego kraju może być droga. Sytuacja zmienia się jednak, kiedy mamy do czynienia z konkretnym regionem i chcemy promować swoje lokalne usługi lub towary. Mierzymy się tu bowiem z mniejszą konkurencją, więc stawki za kliknięcie naszej reklamy są znacznie niższe. Jakie możliwości oferuje nam Google Ads i dlaczego warto wykorzystać płatne kampanie w promocji swojego biznesu?
Jedną z największych zalet Google Ads jest możliwość targetowania. Możesz zdecydować, żeby wyświetlić reklamę swojej firmy tylko osobom z danej lokalizacji, dzięki czemu nie zmarnujesz budżetu na osoby z drugiego końca Polski. W dodatki zapłacisz tylko za kliknięcia, a nie wyświetlania reklamy.
Prowadząc swój biznes z całą pewnością wiesz, jacy klienci generują największy zyski dla Twojej firmy. Możesz te wiedzę wykorzystać i wyświetlić reklamę konkretnej grupie docelowej, określać wiek, płeć czy zainteresowania swojego modelowego klienta.
Kolejną zaletą kampanii Google Ads kierowanych do lokalnych odbiorców jest wysoka konwersja. Twoja reklama jest wyświetlana bowiem osobie, która w tej chwili szuka restauracji, mechanika lub hydraulika. Zgodnie z badaniami aż 76% osób szuka usługi lub sklepu w okolicy za pomocą wyszukiwarki Google i tego samego dnia odwiedza wybrane miejsce.
Nie możemy również zapominać o tym, że reklamy Google Ads działają natychmiast. W chwili zatwierdzenia kampanii możesz zacząć zdobywać nowych klientów. Jednocześnie równie szybko możesz wprowadzać zmiany w budżecie czy targetowaniu, dzięki czemu masz pełną kontrolę nad wydatkami.fot. linki sponsorowane dla frazy „fotowoltaika Warszawa”.
Gdzie wyświetli się Twoja reklama?
Twoja reklama może zostać wyświetlona nad wynikami w wyszukiwarce Google, gdy użytkownik wpisze określone przez Ciebie frazy kluczowe. Lokalne kampanie Google Ads możesz wyświetlić również na Mapach Google, stronach partnerskich Google czy nawet na YouTube.
Jak poprawić skuteczność kampanii Google Ads dla lokalnego biznesu?
Na skuteczność kampanii wpłyniesz również poprzez wyeksponowanie najważniejszych informacji. Z karty rozszerzeń możesz wybrać lokalizację, dzięki czemu użytkownicy zostaną przekierowani od razu do mapy Google i doprowadzeni pod Twoje drzwi. Drugim rozszerzeniem, które warto dołączyć do swojej reklamy jest nr telefonu. Z takiego rozwiązanie może skorzystać na przykład pomoc drogowa, ponieważ użytkownik jednym kliknięciem może wykonać telefon i zamówić usługę.
Reklamy Google Ads warto połączyć z założeniem i uzupełnieniem wizytówki Google Moja Firma. Dobra wizytówka może pełnić rolę drugiej strony internetowej Twojego biznesu. Warto pamiętać, że wyświetlanie reklam w Google Maps jest możliwe tylko wtedy, gdy posiadamy uzupełnioną wizytówkę Google Moja Firma.
Niektóry firmy nie posiadają żadnej strony internetowej i korzystają jedynie z wizytówki Google. W takich przypadkach ciekawym rozwiązaniem jest korzystnie z inteligentnych kampanii Google Ads, które promują właśnie taką wizytówkę.
Remarketing – przypomnij się klientom, którzy odwiedzili Twoją stronę
W przypadku Google Ads masz możliwość zadbania także o to, by przypomnieć się klientowi, który odwiedził Twoją firmę. Takie rozwiązanie nazywamy remarketingiem. Dlaczego warto je stosować? Często ponowne przypomnienie oferty skłania bowiem użytkownika do tego, by stał się Twoim klientem. Skuteczną praktyką jest też oferowanie takiej osobie niewielkiego rabatu jako dodatkowej zachęty.
Jak reklamować lokalnie stronę na Facebooku lub Instagramie?
Media społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram od wielu lat cieszą się rosnącą popularnością użytkowników. W niektórych branżach sprzedają one zdecydowanie lepiej niż reklama w Google. Reklamując stronę na rynku regionalnym nie powinieneś zapominać o działaniach marketingowych w social media. Czego potrzebujesz? Przede wszystkim powinieneś zacząć od stworzenia i rozwoju swoich Fanpage w tych kanałach. Następnie możesz reklamować się poprzez Facebook Ads (opcja płatna) lub za pomocą grup ogłoszeniowych i poleceń.
Każde miasto lub miasteczko posiada własną grupę ogłoszeniową na Facebooku, gdzie użytkownicy dzielą się informacjami związanymi z danym regionem lub szukają klientów na produkty czy usługi, które sprzedają. Możesz to skutecznie wykorzystać w promocji swojej firmy!
Reklama lokalnej firmy poprzez wykorzystanie prasy
Reklama stron regionalnych z użyciem prasy to jedna z najszybszych metod dotarcia do lokalnych klientów. W średniej wielkości mieście funkcjonuje zwykle kilka lokalnych gazet, które posiadają przecież również własne strony internetowe i mnóstwo użytkowników obserwujących ich profile społecznościowe. Są to w większości użytkownicy związani z danym miastem lub regionem, a więc doskonałe grupy docelowe dla Twojej firmy. Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, że użytkownika z Rzeszowa będzie interesowało to co dzieje się w Szczecinie (no może poza małymi wyjątkami :)).
Dobrze byłoby więc skontaktować się regionalnymi wydawcami i zapytać o możliwość publikacji artykułów na łamach ich gazet. Najlepiej, aby artykuł ukazał się również w wydaniu papierkowym, z którego nadal korzysta duża rzesza czytelników. Co istotne, w publikacji artykułu na stronie gazety to to, aby wydawca umieścił link do strony, najlepiej ze znacznikiem dofollow, co przełoży się również na pozycjonowanie Twojej strony w wynikach organicznych Google.
fot. reklama biznesu w lokalnej prasie i na Facebooku.
Pamiętaj – aby skutecznie sprzedawać ważny jest Twój wizerunek i opinia klientów
Klienci w Internecie są coraz bardziej świadomymi konsumentami, dlatego często przed dokonaniem zakupu danego towaru lub przed zleceniem usługi sprawdzają jaką opinią cieszy się wybrana firma. Jak możesz się domyślać, kiedy trafiają na negatywne komentarze. najpewniej zdecydują się na ofertę Twojej konkurencji. Dlatego tak ważne jest, abyś dbał o pozytywny wizerunek Twojej firmy w Internecie. Nawet najlepsza reklama regionalna na niewiele się zda, kiedy klienci będą natrafiać na nieprzychylne opinie.
Masz z nimi problem? Nie wiesz, jak sobie poradzić? Możesz skorzystać z pomocy specjalistów od marketingu, którzy posiadają profesjonalne rozwiązania i narzędzia pozwalające im na bieżąco monitorować i reagować na negatywne opinie. Ponadto wiele z nich zapewnia również kompleksową obsługę zachęcają użytkowników do dzielenia się pochlebnymi komentarzami na temat Twoich usług.
Takie usługi prowadzę również w ramach oferty na Rankit.pl, gdzie pod adresem https://rankit.pl/uslugi/zarzadzanie-reputacja/ znajdziesz więcej szczegółów.
fot. opinie klientów o mojej firmie.
Ile kosztuje promocja strony internetowej na rynku regionalnym?
Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – to zależy od wielu czynników J Od tego na jakie i ile metod reklamowych Twojej strony się zdecydujesz. Od tego jak duża jest konkurencja i jak długo prowadzi działania. Od tego czy będziesz działał sam we własnym zakresie, czy też zdecydujesz się na pomoc wyspecjalizowanej firmy.
Jak widzisz, niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi i każdą sytuację należy rozpatrzyć indywidualnie. Zawsze przed rozpoczęciem działań pytam klientów o budżet miesięczny, jaki mogą przeznaczyć na działania związane z promocją strony lokalnej tak, aby oferta była jak najlepiej „uszyta na miarę”.
Reklamując firmę na rynku lokalnym nie zapominaj o grafice lub wideo!
Pamiętaj, że ludzie często kupują oczami! Piękne opakowanie potrafi zdziałać cuda. Nie inaczej jest w Internecie i ładne zdjęcia lub grafiki potrafią przekonać użytkownika „na Twoją stronę”. Zauważ, że rosnącą popularnością cieszą się również wszelkie materiały wideo. Posiadasz film reklamowy? Z powodzeniem możesz wykorzystać go na swojej stronie internetowej!
Reklama internetowa stron o zasięgu lokalnym – FAQ
Jesteś ciekaw jakie są częste pytania osób zainteresowanych lokalną reklamą strony internetowej? Poniżej postarałem się odpowiedzieć na najpopularniejsze z nich.
Jakie są strategie marketingowe i promocyjne dla małych firm?
Promowanie lokalnej firmy powinieneś zacząć od profesjonalnej strony www. Następnie możesz ją reklamować za pomocą takich działań jak pozycjonowanie, prowadzenie wizytówki Google Moja Firma, marketing w mediach społecznościowych jak Facebook czy Instagram, artykuły sponsorowane w lokalnej prasie czy Google Ads.
A czy poczta pantoflowa to także marketing lokalny?
Zdecydowanie tak i to w dodatku bardzo skuteczny. Poza wszystkimi wyżej wymienionymi działaniami online, poczta pantoflowa jest jednym z najlepszych źródeł nowych i powracający klientów.
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to działania związane z promowaniem strony w wynikach organicznych na lokalne słowa kluczowe np. naprawa obuwia Częstochowa, meble na wymiar Katowice, skład budowlany Kielce itp.
Co zyskuje marka dzięki Google Ads?
Marka promująca się za pomocą reklamy Google Ads zyskuje ruch stargetowanych użytkowników, szybką i skuteczną promocją na rynku lokalnym oraz większą rozpoznawalność firmy.
Jak promować stronę na rynku lokalnym – podsumowanie
Jak widzisz istnieje wiele skutecznych sposobów na reklamę w Internecie regionalnej strony WWW. Podstawą jest jednak dobra i profesjonalna strona www, jaka będzie zachęcała użytkowników do skorzystania z Twoich usług lub zakupu produktów. Następnym krokiem jest wybór odpowiednich kanałów marketingowych, poprzez które będziesz promował swój biznes. Do wyboru masz takie usługi jak pozycjonowanie lokalne, Google Ads, Social Media Marketing, Content marketing z wykorzystaniem artykułów sponsorowanych w lokalnej prasie czy wykorzystanie bezpłatnej usługi Google Moja Firma.
Pamiętaj również, że do celów promocyjnych możesz wykorzystać bardziej tradycyjne metody promocji firmy takie jak na przykład sponsorowanie lokalnych wydarzeń, udział w konferencjach czy spotkaniach branżowych, banery reklamowe i wiele, wiele więcej. Ogranicza Cię wyłącznie Twoja wyobraźnia (no i zasoby finansowe trochę też ;)).
Jeśli potrzebujesz pomocy w skutecznym marketingu internetowym, stworzeniu profesjonalnej strony www zoptymalizowanej pod wymagania wyszukiwarki Google i urządzenia mobilne z chęcią pomogę Ci w tym przedsięwzięciu.
Napisz do mnie na kontakt@kordianminkina.pl lub korzystając z formularza na stronie kontaktowej.
Jestem dostępny również pod numerem kontaktowym +48 609 704 072.