Link building

Link building co to jest?

Link building to działania związane z pozyskiwaniem klikalnych odnośników na zewnętrznych domenach. Budowanie linków do stron ma znaczący wpływ na proces pozycjonowania w wyszukiwarkach.

Efektem skutecznej strategii link buildingu jest podwyższenie pozycji stron w wynikach organicznych, co generuje większy ruch użytkowników.

Czym jest link?

Link to klikalny odnośnik, który odsyła użytkownika do określonego miejsca w dokumencie, wewnętrznej podstrony lub zewnętrznej domeny. Linki pod kątem miejsca odesłania dzielimy na wewnętrzne (w obrębie danej domeny) oraz zewnętrzne (do innej domeny).

Jak zbudowany jest link? Linki zbudowane są z adresu strony docelowej, kotwicy, o której więcej informacji znajdziesz niżej oraz oznaczenia o sposobie otwierania strony.

Co to jest anchor tekst?

Anchor tekst to tekst zakotwiczenia linku. Ten element wyświetla się użytkownikom na stronie www. Anchor teksty pełnią kluczowe znaczenie w procesie budowy profilu linków i należy na nie zwrócić szczególną uwagę, ponieważ Google za zbyt nachalne wykorzystanie anchor’ów może nałożyć na stronę karę w postaci filtra, która skutkuje obniżeniem widoczności witryny w wynikach organicznych.

Dlaczego linki są ważne?

Linki są paliwem w procesie pozycjonowania stron. Zdobywanie linków daje sygnał robotom wyszukiwarki, że dana strona internetowa jest wartościowa. Jak działa linkowanie? Linkowanie można porównać do systemu głosów, w którym jedna strona internetowa poleca drugą. Jak nie trudno się domyślić, czym bardziej wartościowa i popularna strona, tym większą moc seo (Page Rank) przekaże drugiej stronie internetowej.

Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które przekładają się poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach. Jest to proces długofalowy, które efekty widoczne są po pewnym czasie, który uzależniony jest od wielu czynników między innymi optymalizacji SEO strony, historii domeny, ilości i konkurencyjności słów kluczowych czy linków przychodzących.

Paten Google zwany Page Rankiem to algorytm oceniający jakość danej strony internetowej. Im serwis posiada wyższy Page Rank tym pozyskiwanie linków z niego będzie skuteczniejsze. Niestety dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron, Google w pewnym momencie oficjalnie zaprzestało aktualizować wskaźnik PR. Warto więc opierać się na innych czynnikach, które możemy sprawdzić zewnętrznymi narzędziami. Te czynniki to:

  • widoczność strony w wynikach organicznych – widoczność daje nam informacje, o tym, jak wygląda dana strona internetowa w oczach wyszukiwarki. Jeśli zdobywa dużą widoczność i wysokie pozycje, prawdopodobnie warto na niej umieścić link,
  • tematyczność – linki tematyczne seo to odnośniki zdobyte na tematycznie powiązanych stronach internetowych. Do linkowania tematycznego można wykorzystać bardzo wiele źródeł linków takich jak artykuły sponsorowane, posty gościnne, komentarze na tematycznych blogach czy marketing szeptany na forach,
  • profil linków przychodzących do strony – ilość i jakość linków zewnętrznych wpływa na moc linków wychodzących z domeny,
  • spam – jeśli na stronie występuje spam, warto zastanowić się dwa razy zanim umieścimy odnośnik do naszej strony.

Atrybuty linków i ich skuteczność

Pozyskiwanie linków z innych witryn do własnej to proces nazywany link buildingiem. Odnośniki zdobyte na zewnętrznych stronach mogą posiadać jednak różne atrybuty, który będą określały siłę linków. Należą do nich:

  • Atrybut dofollow – przekazujący autorytet domeny (page rank, link juice),
  • Atrybut nofollow – teoretycznie linki oznaczone atrybutem rel=nofollow nie przenoszą mocy seo. Google zmieniło jednak ostatnio interpretację tego znacznika i obecnie jest on jedynie sugestią dla robotów wyszukiwarki. Praktyka pokazuje, że linki nofollow działają bardzo ładnie i dają korzyści stronie pozycjonowanej.
  • Atrybut ugc – atrybut nadawany linkom stworzonym przez użytkownika. W mojej opinii takie linki powinny bardzo ładnie działać. Jest to jednak świeży temat i nie mam na tą chwile dobrych case’ów na temat rel=ugc.
  • Atrybut sponsored – do oznaczania linków sponsorowanych. Nie należy z niego korzystać.

Jak budować wartościowy profil linków

Zacznij od określenia tego czym właściwie jest wartościowy link? Moim zdaniem wartościowy link to odnośnik zdobyty z mocnej domeny, która cieszy się popularnością i dobrą widocznością w wyszukiwarce Google, serwisach społecznościowych oraz posiada naturalny profil linków.

Do określenie widoczności strony z której chcemy zdobyć link do naszej witryny możemy wykorzystać z takich programów jak Ahrefs, Senuto czy Semstorm, które badają pozycje strony na określone słowa kluczowe i na podstawie ich popularności estymują potencjalny ruch. Oczywiście dane w różnych narzędziach mogą się między sobą znacznie różnić, ponieważ każdy system posiada własne bazy danych oraz pozycja strony w wyszukiwarce może się zmieniać nawet kilka razy w ciągu dnia.

Interesuje Cię jak zdobyć dobrej jakości odnośniki i podnieść jakość swojego seo linkbuildingu? Przeczytaj mój artykuł pt. “Jak zdobyć mocne linki“.

Gdzie dodać link? – skuteczny link building

Skuteczny link building wiąże się z pozyskiwaniem linków z mocnych, najlepiej tematycznych domen internetowych. Najmocniejsze linki to te, które przekazują autorytet domeny, a więc linki oznaczone atrybutem dofollow. Do najpopularniejszych źródeł linkowania możemy zaliczyć:

  • Artykuły sponsorowane – publikacja wpisów z linkami w postaci artykułów sponsorowanych to obecnie jedna z najpopularniejszych metod link buildingowych. Dzięki artykułom sponsorowanym możemy zwiększyć liczbę linków tematycznych, prowadzących do naszej strony internetowej. Ceny publikacji artykułów sponsorowanych wahają się w zależności od wielkości i popularności portalu. Kwotą z jaką musimy liczyć się kiedy chcemy przeprowadzić działania link buildingowe na najbardziej popularnych serwisach to nawet kilka tysięcy złotych.
  • Wpisy gościnne – wpisy gościnne na blogach lub portalach branżowych to świetna metoda, aby pozyskiwać linki z witryn, które są powiązane tematycznie do pozycjonowanej przez nas strony internetowej. Największą zaletą wpisów gościnnych jest fakt, ze są one w pełni darmowe, a jedynym naszym kosztem jest przygotowanie tekstu, który będzie angażować użytkowników. Wpisy gościnne to świetna metoda, aby pozyskać link dofollow i wypromować swoją osobę jako eksperta we własnej branży.
  • Portale ogłoszeniowe – serwisy, które publikują ogłoszenia to kolejny z wartych odnotowania sposobów na pozyskanie linki na do naszej strony. Należy wziąć pod uwagę, że portale ogłoszeniowe oprócz korzyści związanych z budowaniem odnośników do strony, mogą poprawić sprzedaż naszych produktów czy usług oraz wygenerować na stronie dodatkowy ruch użytkowników. Na jakich portalach ogłoszeniowych warto zostawiać linki do naszej strony? Na takich, które cieszą się dużą popularnością użytkowników i są dobrze widoczne w wynikach organicznych wyszukiwarki Google.
  • Wizytówki NAP – wizytówki NAP to serwisy pozwalające na zacytowanie danych teleadresowych firmy i poprawę widoczności strony w wynikach lokalnych. Niektóre serwisy tego typu pozwalają również na umieszczenie aktywnego odnośnika do strony firmowej czy to w postaci brandu czy adresu url.
  • Fora internetowe – fora internetowe to miejsce w sieci, jakie szczególnie upodobały sobie osoby związane z seo na prowadzenie kampanii link buildingowych, przez co jakość polskich for jest bardzo niska. Wszystko to ze względu na dużą ilość spamu. Istnieje jednak jeszcze kilka miejscówek, gdzie można zdobyć wartościowe linki wypromować własną markę.
  • Blogi tematyczne – niekiedy poczytne portale branżowe lub serwisy informacyjne pozwalają na utworzenie tematycznego bloga w obrębie ich domeny. To ciekawa i mało popularna technika linkowania, z której można pozyskać bardzo dobre i mocne, generujące wejścia linki. Jak przeprowadzić działania związane z link buildingiem na blogach tematycznych? Zacznij od utworzenie i rozkręcenia bloga. Pamiętaj, że administratorzy mocno moderują tego typu miejsca i kiedy zobaczą nachalny spam, z dużą dozą prawdopodobieństwa usuną Twojego bloga i zniweczą cała pracę. Działaj rozważnie, a linki we wpisach publikuj dopiero po pewnym czasie.
  • Social Media – media społecznościowe podbiły serca użytkowników i choć linki umieszczone na Facebooku czy Instagramie posiadają atrybut nofollow, warto je zdobywać, ponieważ generują ruch użytkowników i wzmacniają wizerunek marki w sieci, a to pośrednio przekłada się na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwarek.
  • Broken link building – technika linkowania oparta o wygasłe lub błędnie osadzone linki na zewnętrznych stronach. Do wyszukiwania tego typu linków możemy wykorzystać darmowy program XENU, który wykona za nas przeszukiwanie stron. Program pracuje wielowątkowo dzięki czemu cały proces przebiega stosunkowo szybko (w zależności od wielkości serwisu). Jak wykorzystać broken links w strategii link buildingowej? W oparciu o broken links możemy tworzyć zaplecza SEO lub wykonać bezpośrednie przekierowania na stronę docelową.
  • Linki partnerskie – linki umieszczane na stronach partnerów biznesowych. Jeśli jesteś producentem lub oferujesz usługi z których korzysta wiele firm, możesz poprosić ich umieszczenie odnośnika do swojej strony internetowej w sekcji partnerzy. Linki partnerskie najczęściej umieszczane są w formie graficznej, na przykład logotypu, co pozwala na zdywersyfikowanie rodzajów linków.
  • Informacje prasowe – materiały prasowe publikowane w różnego rodzaju serwisach informacyjnych to ciekawa i rzadko stosowana metoda na zdobycie na prawdę wartościowych linków przychodzących do strony internetowej. Informacje prasowe znakomicie wpływają także na budowanie wizerunku firmy i pozycjonowanie persony jako eksperta w swojej branży.
  • Analiza konkurencji i relinkowanie – z pomocą w zdobyciu wartościowych odnośników może przyjść nam również nasza najbliższa konkurencja. W programach do analizy backlinków takich jak Ahrefs czy MajesticSEO można sprawdzić skąd linki pozyskuje konkurencja, przeanalizować je pod kątem jakości, wyselekcjonować najlepsze domeny i na nich umieścić link do pozycjonowanej witryny.

Link building dla sklepów internetowych

Linkbuilding dla sklepów internetowych nie różni się znacząco od tradycyjnego linkowania. Tak samo jak w przypadku zwykłych stron musimy zwrócić uwagę na jakość i moc linków. Linki przychodzące powinniśmy kierować do strony głównej, kategorii (ważne, aby były odpowiednio zoptymalizowane) oraz do produktów. Sklepy internetowe mają wręcz nieograniczony potencjał do linkowania i bardzo często zyskują naturalne linki którymi dzielą się użytkownicy.

Jakie źródła linków wykorzystać do pozycjonowania ecommerce? Na pewno skuteczne będą artykuły sponsorowane w tematycznych portalach, otoczone wysokiej jakości treścią. Fora internetowe, które można wykorzystać do linkowania produktów.

W swojej strategii warto postawić również na Content Marketing. Wysokie jakości treść w postaci wpisów blogowych, infografik czy materiałów wideo może przełożyć się na wzrost popularności sklepu i pozwoli pozyskać link z domen, które normalnie są niedostępne.

White Hat SEO a system wymiany linków?

White Hat SEO kojarzy się zwykle z tworzeniem wysokiej jakości treści i czekaniu aż użytkownicy sami do niej zalinkują. To tak zwane naturalne linkowanie. W praktyce nieczęsto możemy liczyć na tego typu działania, chyba, że prowadzimy bardzo duży i popularny portal na którego powołuje się wiele źródeł. W przypadku stron firmowych czy sklepów internetowych naturalne linkowanie jest jednak rzadkością.

Systemy wymiany linków to programy, które skupiają domeny, jakie pozwalają na udostępnianie linków reklamowych. Linki ze stron SWL to w obecnych czasach bardzo ryzykowna i mało skuteczna technika linkowania. Strony podpięte system zwykle nie cieszą się dobrą popularnością i stworzone są stricte pod spam.

Część specjalistów seo wykorzystuje SWL do podlinkowania zdobytych odnośników (tak zwana piramida linków), jednak są zdecydowanie lepsze metody na przeprowadzenie tego procesu, które gwarantują długofalowe rezultaty. Korzystasz z SWLi? Wyeliminuj je ze swojego procesu link buildingu, ponieważ mogą narazić Twoją stronę na karę ze strony wyszukiwarki w postaci filtra.

Czy link building ma przyszłość?

Link building nadal jest i moim zdaniem ciągle będzie, jednym z najważniejszych czynników w pozycjonowaniu stron internetowych. Z czasem zmienia się jego znaczenie, jednak mocne podlinkowanie strony jest kluczem do osiągnięcia wysokich i stabilnych pozycji w wyszukiwarkach, na większość słów kluczowych.

Tworząc linki pozycjonujące, warto wziąć pod uwagę, że obecnie nie liczy się ilość linków, ale ich jakość. Jeden mocny link z porządnego serwisu zrobi lepszą robotę niż tysiące z zaspamowanych stron niskiej jakości.

Czym jest link building jeśli chodzi o pozycjonowanie? Metodą na zdobywanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Branża SEO oparta jest na optymalizacji i budowaniu linków pozycjonujących do strony. Tak było i jeszcze przez długi czas będzie.

Czego dowiesz się z moich artykułów o linkbuildingu?

Budowanie mocnych linków do strony internetowej w kreatywny sposób to moja pasja i sposób na życie. W swoich artykułach piszę o tym jak budować skuteczne kampanie linków prowadzących do strony, aby były bezpieczne i nie narażały domeny na karę strony wyszukiwarki Google.

Odpowiadam również na często pojawiające się pytania i problemy użytkowników związane z linkowaniem.

Go to Top