Co to jest linkowanie? Linkowanie to budowanie sieci klikalnych odnośników na zewnętrznych stronach internetowych lub w obrębie jednej witryny. Proces ten ma ułatwić użytkownikowi nawigację po poszczególnych dokumentach w Internecie. Budowanie linków do strony na zewnętrznych stronach internetowych to tak zwany link building. Dzięki linkowaniu poszczególne domeny w sieci Internet wymieniają między sobą tak zwany Page Rank, który jest algorytmem stworzonym przez Google na potrzeby oceny wartości witryn www. Jeszcze do niedawna wartość Page Rank była ogólnodostępna. Obecnie Google jednak nie podaje tej wartości Page Rank. Jest ona stale aktualizowana, ale nie podawana do publicznej informacji.

Pozycjonowanie stron internetowych w dużym skrócie polega na dopasowaniu strony internetowej do wybranych słów kluczowych – fachowo proces ten nazywa się optymalizacją oraz na systematycznym pozyskiwaniu odnośników zewnętrznych – link buildingu. Czym jest link building? Jest to tworzenie linków do witryny pozycjonowanej na zewnętrznych stronach internetowych. Tworzenie odnośników do strony można porównać do głosowania, w którym strona X głosuje na stronę Y – przekazując jej część swojego autorytetu.

Można więc wyjść z założenia, że im więcej linków prowadzi do stronę internetowej, tym wyższą pozycję uzyska ona w wyszukiwarce. Jeszcze do niedawna dokładnie tak działał algorytm Google. Z czasem jednak w linkowaniu stron, rosło znaczenie mocnych odnośników umieszczanych na zaufanych witrynach – najlepiej tematycznie powiązanych ze stroną docelową. Obecnie właśnie zasada “mniej, a lepiej” doskonale sprawdza się w procesie budowania profilu linków, czyli linkowania zewnętrznego.

Zamów dobre linkowanie swojej strony:

Dowiedz się jak linkować stronę, aby podnieść pozycję Twojej strony w wynikach organicznych:

Jak zbudowany jest link?

Co to są linki? Link zbudowany jest z trzech głównych elementów jakimi są:

  • adres url strony docelowej – czyli adres docelowy do jakiego będzie przekierowany użytkownik po kliknięciu w odnośnik,
  • kotwicy (anchor tekstu) – element, który jest widoczny dla użytkownika i pod którym umieszczony jest odnośnik,
  • oznaczenie o metodzie otwarcia linków – użytkownik może być przekierowany na kolejną podstronę w obrębie jednej zakładki lub po kliknięciu w link może otwierać się nowa zakładka.

W zależności od kodowania zastosowanego na stronie, linki mogą być umieszczone w różny sposób. Zwykle jest to zapis w języku HTML, który wygląda następująco:

linkowanie pozycjonowanie budowa odnośników

Kolorem pomarańczowym oznaczyłem adres URL strony docelowej. Należy w tym miejscu podać dokładny adres prowadzący do strony, do jakiej chcemy zalinkować. Wpisanie błędnego adresu będzie skutkowało przekierowaniem użytkownika na błędną podstronę lub domenę (często zdarza się błędne podlinkowanie domeny np. zamiast domena.com.pl link prowadzi domena.pl), a to z kolei przełoży się na brak efektów pozycjonowania naszej witryny.

Fragment oznaczony kolorem zielonym “_blank” odpowiada za sposób otwierania linków. To niedoceniany element, ale jego umiejętne wykorzystanie w przypadku linkowania wewnętrznego często przekłada się na dłuższe zatrzymania użytkownika w obrębie naszej domeny.

Kolorem niebieskim w powyższym przykładzie budowy linków oznaczony został tekst zakotwiczenia (anchor tekst), czyli fragment, który widzi użytkownik na naszej stronie www.

Co to jest anchor tekst i jakie ma znaczenie w SEO?

Jak wspomniałem wyżej anchor tekst to element, który widoczny jest do użytkownika na stronie. Anchor tekst ma kluczowe znaczenie w procesie pozycjonowania, ponieważ informuje robota wyszukiwarki, jakiego rodzaju materiałów/contentu może spodziewać się “po drugiej stronie”. Jeszcze do niedawna umieszczanie fraz kluczowych w anchor tekstach było podstawową techniką linkowania strony.

Po aktualizacjach algorytmu Pingwin zasady linkowania zmieniły się jednak o 180 stopni i duża ilość linków z dokładnymi frazami kluczowymi (exact anchor match) w opisie odnośnika stała się jasnym sygnałem dla bota Google, że do strony prowadzą nienaturalne linki stworzone na potrzeby pozycjonowania stron. Obecnie przyjmuje się, że tylko niewielki procent całego profilu linków, powinien zawierać anchor teksty z dokładnym dopasowaniem, a pozostała część powinna stanowić nazwę brandu lub czysty adres URL.

Jakie rodzaje linków i procesu linkowania rozróżniamy?

Rodzaje linków ze względu na kierowanie:

  • Linki zewnętrzne – linki prowadzące do stron lub podstron w obrębie innej domeny internetowej,
  • Linki wewnętrzne – linki prowadzące do innej podstrony w obrębie jednej domeny.

Rodzaje linków z uwzględnieniem tekstu zakotwiczenia (anchor tekstu):

  • EMA (z ang. exact match anchor-text) – tekst zakotwiczenia z dokładną frazą kluczową (np. pozycjonowanie stron),
  • Brandowe – z nazwą firmy w tekście zakotwiczenia (np. Reserved)
  • Mieszane – połączenie linków brandowych i EMA (np. KordianMinkina.pl Specjalista SEO)
  • Czysty URL – adres strony internetowej umieszczony w tekście zakotwiczenia (np. https://kordianminkina.pl)

Rodzaje linków ze względu na atrybut:

  • Dofollow – linki dofollow, które przekazują cześć wartości strony (Page Ranku) na której zostały umieszczone, dla strony, do której prowadzi odnośnik.
  • Nofollow – linki, które w teorii nie przekazują wartości Page Ranku stronie docelowej. W praktyce, jednak Google zmieniło w 2019 roku interpretacje tego znacznika i obecnie stanowi on wyłącznie sugestię dla robota wyszukiwarki, co oznacza, że linki nofollow mogą wpływać na wyższe pozycje strony w wynikach organicznych. Z doświadczenia wiem, że WARTO pozyskiwać linki oznaczone atrybutem nofollow.
  • Sponsored – atrybut dla linków sponsorowanych. Odradzam stosowanie tego znacznika. To kolejny sposób zespołu Google do oznaczania miejscówek wykorzystywanych do linkowania (tak jak Disavow Tool).
  • UGC (User Generated Content) – atrybut dla treści tworzonych przez użytkowników np. posty na forach lub komentarze na blogach.

Rodzaje linków z uwzględnieniem metody pozyskania:

  • Naturalne – linki, które zostały umieszczone przez użytkownika w sposób naturalny np. jako wartościowe źródło informacji czy polecany produkt,
  • Sztuczne – linki pozyskane w celu manipulacji wynikami Google.

W sieci krąży wiele mitów na temat pozycjonowania. Jednym z nich jest informacja, że linki naturalne są mocniejsze i lepsze od odnośników sztucznych. Jest to nieprawda, ponieważ jakość linków zależy od wielu czynników, takich jak jakość domen zewnętrznych czy typ odnośnika. To czy link jest sztuczny czy naturalny nie ma żadnego znaczenia.

Rodzaje linków ze względu na otoczenie tematyczne:

  • Linki tematyczne – linki z domen/podstron tematycznie powiązanych z pozycjonowaną witryną,
  • Linki nietematyczne – link z domen/podstron tematycznie nie powiązanych z pozycjonowaną stroną.

Dlaczego linkowanie jest ważne w pozycjonowaniu stron w Google?

Skuteczne linkowanie jest ważnym elementem w procesie pozycjonowania stron internetowych. Liczba linków i ich jakość w popularnych branżach takich jak opony, chwilówki czy kredyty pozwala wyprzedzić konkurencję i pozyskać darmowy ruch z wyników organicznych. Oczywiście w tym miejscu należy zaznaczyć, że budowanie linków jest skuteczne dopiero wtedy, kiedy zadbamy o odpowiednie dopasowanie witryn do słów kluczowych (optymalizacja strony) czy kwestie techniczne.

Jakie linki pozyskiwać, aby roboty Google polubiły moją stronę? Przed wszystkim postaw na mocne linki, najlepiej z tematycznych serwisów. W mojej strategii linkowania istotny jest np. ruch na stronie, ponieważ w mojej opinii domena, która posiada dobrą widoczność w wynikach organicznych jest dobrze oceniania przez roboty Google (jest wysoko pozycjonowana) i umieszczenie odnośników na takiej domenie, powinno przełożyć się na poprawę pozycji strony głównej.

Wybór mocnych domen w procesie linkowania stron www – gdzie linkować stronę?

Przyjmuje się, że profil linków powinien być oparty o mocne domeny, natomiast należy również dywersyfikować takie elementy jak skrypt, adres IP (bardzo ważne, aby pozyskiwać linki z różnych klas C IP), DNS-y, dane rejestrowe (szczególnie ważne w przypadku budowy zaplecza SEO – przeczytaj artykuł pt. “Jak wybrać domenę pod zaplecze SEO?“) czy rodzaje linków np. linki tekstowe i linki graficzne.

Gdzie szukać miejsc do linkowania strony? Oto kilka przykładów:

  • Artykuły sponsorowane – obecnie to pradopodobnie najpopularniejsza metoda na budowanie linków do strony internetowej. Publikacja treści sponsorowanych odbywa się poprzez wykupienie miejsca u konkretnego wydawcy za określoną stawkę.
  • Katalogi stron – niegdyś bardzo popularna technika linkowania wykorzystywana w pozycjonowaniu. Obecnie katalogi rzadko stanowią główne źródło linków dla specjalistów SEO.
  • Zaplecze SEO – zaplecze SEO to strony internetowe, nad którymi posiadamy pełną kontrolę i możemy stosować na nich bardzo zróżnicowane techniki linkowania. Budowa dobrego zaplecza pozycjonerskiego wymaga jednak sporych nakładów finansowych, dlatego nie dla wszystkich klientów jej zastosowanie będzie odpowiednie.
  • Wizytówki NAP – to internetowe wizytówki firmy pozwalające na cytowanie pełnych danych teleadresowych przedsiębiorstwa, takich jak nazwa firmy, adres siedziby, numer telefonu, nip i regon oraz adres email. W niektórych serwisach, w których można publikować dane NAP, możliwe jest również umieszczanie aktywnych linków. Tego typu linki mają bardzo dobry wpływ na pozycjonowanie w wynikach lokalnych.
  • Posty na forach – umieszczanie postów w formie wypowiedzi z linkiem w wątkach na forach internetowych. Często wykorzystuję je, aby podlinkować i wzmocnić artykuły sponsorowane.
  • Komentarze na blogach – komentowanie postów na blogach lub portalach. Link ukryty jest zwykle pod nickiem użytkownika. Pozyskiwanie takich linków może wygenerować dodatkowy ruch na stronie docelowej.

Jak sprawdzić, ile mamy linków zewnętrznych? Przeczytaj mój artykuł pt. “Jak sprawdzić linki prowadzące do strony internetowej?“.

Linkowanie stron lokalnych – na co zwrócić uwagę?

Linkowanie do strony lokalnej powinno być wykonane nieco inaczej niż w standardowej strategii linkowania. Dobrej jakości linki lokalne powinny prowadzić z serwisów powiązanych z danym regionem np. lokalnych for internetowych, portali dotyczących danego miasta/regionu, lokalnych serwisów ogłoszeniowych, a najlepiej stron urzędów. Linki ze stron urzędów są jednak zwykle trudne do zdobycia, a często jedyną metodą ich umieszczenia są bezpośrednie kontakty lub sponsorowanie wydarzeń lokalnych.

W procesie pozycjonowania stron lokalnych i walki o dobre pozycje w mapkach Google bardzo dobre efekty dają tak zwane wizytówki NAP, które opisałem wyżej.

Czytaj również: Pozycjonowanie lokalne – najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje linkowanie stron internetowych?

Koszt linkowania stron internetowych uzależniony od takich czynników jak rodzaj linków czy ich ilość. Dla przykładu – jeśli prowadzimy działania content marketingu oparte o publikację artykułów sponsorowanych na wysokiej jakości witrynach w niektórych z nich cena podyktowana jest ilością linków, jakie zamierzamy umieścić w tekście. Cena publikacji artykułu sponsorowanego z linkiem to zwykle kilkaset złotych + koszt przygotowania treści. Istnieją jednak tańsze metody linkowania naszej strony jak systemy wymiany linków (nie polecam), linki z for internetowych czy komentarzy na blogach, których cena wynosi zwykle kilkadziesiąt złotych.

Czy istnieje darmowe linkowanie?

Możliwe jest prowadzenie działań związanych z linkowaniem strony internetowej za darmo i we własnym zakresie, choć nie we wszystkich branżach takie działania będą skuteczne, ponieważ bez zakupu mocnych linków sponsorowanych ciężko będzie walczyć z potentatami o czołowe pozycje. Mimo wszystko jeśli już zdecydujemy się zdobywać linki we własnym zakresie i teoretycznie za darmo (czas to też pieniądz 😉 ) to musimy posiadać odpowiednią wiedzę – jak wyszukiwać odpowiedniej jakości domeny do umieszczenia linków, gdzie zwykle można takie linki umieścić, jak ocenić moc poszczególnych stron, jakie anchory użyć, aby nie otrzymać kary od wyszukiwarki itd. Niezbędne jest również zaawansowane posługiwanie się wyszukiwarką Google np. do użycia odpowiednich footprintów oraz posiadanie narzędzi, jak Ahrefs.com czy Majestic.com, które pomagają w śledzeniu konkurencji i określeniu z jakich stron warto linkować.

Linkowanie stron internetowych – podsumowanie

Linkowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce na interesujące nas słowa kluczowe. W procesie linkowania należy zwrócić uwagę na jakość i moc strony z jakiej zamierzamy pozyskać odnośnik. W szczególności istotna jest widoczność, jaką posiada dana strona w wynikach organicznych, jej tematyczność oraz profili linków przychodzących oraz wychodzących.

Proces linkowania powinien być wykonany przez osoby posiadające odpowiednie doświadczenie w pozycjonowaniu stron internetowych, ponieważ nadużycie pewnych schematów może prowadzić do ukarania strony i obniżenia jej widoczności.

Jeśli nie wiesz jak linkować swoją stronę – zwróć się do specjalistów SEO, którzy przeprowadzą cały proces za Ciebie.

Oceń wpis
[Ocen: 1 Średnia: 5]