Pozycjonowanie stron to długofalowy proces prowadzący do zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarek. W dużym skrócie możemy powiedzieć, że pozycjonowanie składa się z wyboru odpowiednich słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w oknie wyszukiwarki, optymalizacji strony oraz budowania jej popularności na zewnętrznych witrynach internetowych, proces ten fachowo nazywany jest link building. Jedną z technik związaną z linkowaniem jest tworzenie sieci stron internetowych, nad którymi pozycjoner posiada pełną kontrolę i na których publikowane są linki pozycjonujące. To tak zwane zaplecze SEO, które jest jedną z najlepszych technik na budowanie odnośników zewnętrznych do strony.

Budowa mocnego zaplecza SEO nie jest jednak zadaniem łatwym, dlatego wiele niedoświadczonych osób zajmujących się pozycjonowaniem popełnia błędy, które determinują późniejszy sukces stron docelowych w wyszukiwarkach. W poniższym artykule na tapet biorę kwestię wyboru domeny pod zaplecze SEO.

Może Cię zainteresować również:

Warto wiedzieć! Budowa zaplecza SEO nie jest tanią metodą na pozyskanie linków. Należy mieć na uwadze fakt, że budowanie skutecznych stron www, które pełnią funkcje zaplecza jest kosztowne (teksty, linki) oraz wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Jeśli nie prowadzisz agencji SEO, bądź nie posiadasz dużego budżetu na pozycjonowanie, prawdopodobnie lepszą metodą linkowania będą inne źródła odnośników jak zakup artykułów sponsorowanych czy marketing szeptany.

Co to jest zaplecze SEO?

Zaplecze SEO to strony internetowe, nad którymi osoby zajmujące się pozycjonowaniem w wyszukiwarkach posiadają pełną kontrolę i na których publikowane są klikalne linki. Zaplecze SEO ma na celu skuteczne manipulowanie wynikami wyszukiwania i podnoszenie widoczności organicznej stron docelowych. Zaplecze możemy podzielić na: ogólnotematyczne, gdzie publikowane są wpisy z każdej kategorii; tematyczne, gdzie publikowane są treści, wyłącznie dotyczące jednej tematyki, np. biznesu. Moim zdaniem możemy wyróżnić także zaplecze dedykowane, które tworzone są dla jednej wąskiej grupy np. działalności klienta.

Czy w obecnych czasach, ma sens budowanie zaplecza pozycjonerskiego? Czy warto inwestować w zaplecza? Jeśli prowadzisz agencje SEO lub Twoja branża wymaga dedykowanego zaplecza – jak najbardziej! Powinieneś stworzyć sieć stron wspierających.

linkbuilding outsource

Co jest domena internetowa?

Domena internetowa to unikalny adres (ciąg znaków) pod jakim usługi są dostępne w sieci Internet. Nazwa domeny jest niepowtarzalna i odwołuje się do ściśle określonego zasobu w sieci. Domena składa się z nazwy domeny oraz rozszerzenia (np. kordianminkina.pl). Dostępne jest wiele typów rozszerzeń domen, które można podzielić na globalne – np. .com, .org, .net oraz narodowe – .pl, .de, .fr.

Jak wybrać domenę pod zaplecze SEO? Na jakie czynniki zwrócić uwagę?

Pierwszym krokiem, jaki należy postawić budując własne zaplecze pozycjonerskie jest wybór właściwych domen. Wybierając domeny pod zaplecze należy wziąć pod uwagę kilka czynników i odpowiedzieć na ważne pytania.

Domeny nowe czy z przechwytu lub wygasłe?

No właśnie. Osobiście preferuje stawianie zaplecza na domenach z przechwytu lub wygasłych. Dlaczego? Ponieważ możemy odzyskać link juice odnośników, jakie prowadzą do domeny. Należy zdawać sobie sprawę, że niektóre wygasłe domeny posiadają linki ze źródeł, które są trudne do odtworzenia, takich jak Wikipedia.org czy domeny rządowe .gov lub lokalnych urzędów. Ponadto, jeśli domena posiadała widoczność, dość szybko i niskim kosztem, możemy ją odbudować.

Minusem domen z przechwytu jest potencjalna kara, jaka mogła być nałożona na domenę. Możemy przyjąć, że takie domeny są toksyczne i nie pomogą nam w pozycjonowaniu. W przypadku nowych domen omijamy to ryzyko. W moim odczuciu, przy prawidłowej wcześniejszej weryfikacji historii domeny, warto postawić jednak na używane domeny z linkami.

Jakość linków przychodzących

Następną kwestią jaką weźmiemy na warsztat są linki zewnętrzne prowadzące do domeny. Ich jakość decyduje o mocy, jakie będzie miało nasze zaplecze. Ja kieruję się zasadą, że lepiej mniej linków, a z lepszej jakości źródeł. W moim odczuciu lepiej postawić na domenę, która posiada – załóżmy 10 linków zewnętrznych, ale w jej profilu znajdują się domeny rządowe czy wysokiej jakości portale tematyczne. Taką domenę, stawiam wyżej od domeny, która posiada setki tysięcy domen linkujących stworzonych automatem, na zaspamowanych stronach rosyjskich czy azjatyckich. Jakimi narzędziami wyszukiwać linków zewnętrznych? Listę programów i moje sposoby znajdziecie w artykule pt. “Jak sprawdzić linki prowadzące do strony internetowej?“.

Stawiając na mniejszą ilość, a bardziej jakościowe źródła linków, minimalizujemy również ryzyko zarejestrowania domeny, która posiada karę ze strony wyszukiwarki.

sprawdzanie linków przychodzących majestic

Historia domeny – jakość treści

Kolejny element do sprawdzenia przed zakupem domeny to historia treści, jaka na niej widniała. To bardzo ważne, ponieważ mimo tego, że domena posiada dobry profil linków, może posiadać w swojej historii, niskiej jakości spamową treść np. generowaną na potrzeby swl-i lub była już wcześniej wykorzystywana jako zaplecze pozycjonerskie, a content, który był na niej zamieszczony zostawiał dużo do życzenia. Jak sprawdzić historie domeny pod kątem treści? Skorzystaj z projektu Wayback Machine, czyli amerykańskiego archiwum cyfrowego, w którym sprawdzisz zawartość, jaka znajdowała się pod wskazanym adresem internetowym w wybranym czasie.

Jeśli w historii domeny widniały np. treści dla dorosłych, niskiej jakości content czy typowy spam – odpuść sobie jej rejestrację. Takie domeny mogą mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie stron docelowych.

historia domeny wayback machine

Tematyczność domeny

Jeśli zamierzasz zbudować tematyczne lub dedykowane zaplecze istotnym czynnikiem jest tematyczność domeny. Jak ją sprawdzić? Z reguły na pierwszy rzut oka, już sama nazwa domeny, mówi nam dużo o jej tematyczności. Warto jednak wziąć pod uwagę content i linki prowadzące do domeny – źródła, anchor texty. Im domena lepiej tematycznie powiązana do pozycjonowanej strony – tym lepiej.

Historia widoczności domeny

Dużo o domenie możemy dowiedzieć się również na podstawie jej widoczności w wynikach organicznych. Moim zdaniem jest to jeden z najlepszych sposobów do określenia mocy domeny i informacja, jak daną domenę oceniał algorytm wyszukiwarki Google. Widoczność domeny możemy sprawdzić za pomocą takich narzędzi jak Senuto lub Semstorm, aczkolwiek w przypadku domen “starszych” będzie to niemożliwe, ponieważ bazy te powstały w 2013 roku. Dobrze w temacie widoczności działa również Ahrefs.com, gdzie możemy pozyskać informacje o widoczności domen na wybranych rynkach międzynarodowych.

historia widoczności domeny

Rozszerzenie domeny

Rozszerzenia domen w przypadku budowania zaplecza SEO to zawsze kontrowersyjna kwestia. Część osób z branży stawia tezę, że zaplecze powinno być zbudowane tylko i wyłącznie na takich domenach, jak pozycjonowane strony. Druga część twierdzi natomiast, że nie ma to większego znaczenia. Ja osobiście jestem gdzieś pośrodku 🙂 Moim zdaniem nie jest tak, że zaplecze postawione na mocnych domenach z orientalnymi rozszerzeniami nie będzie działało na rynku polskim czy na rynku niemieckim. Będzie. Założę się, że kilka mocnych linków z międzynarodowych serwisów jak Cnn.com, Bbc.co.uk, Independent.co.uk itd. zrobiłoby bardzo dobrą robotę, jeśli chodzi o poprawę pozycji w Google.pl.

Analogicznie jest w przypadku zaplecza. Pytanie tylko czy przy dużej ilości takich domen profil linków będzie wyglądał naturalnie i czy w pewnym momencie Google nie powie dość 🙂 W branżach takich jak suplementy diety, hazard czy porno, tworzenia zaplecza na domenach z dziwnymi rozszerzeniami to norma. Tam jednak otrzymanie filtra czy bana wpisane jest w ryzyko, a w miejsce jednej domeny, zaraz wchodzi następna.

Sprawa wygląda inaczej kiedy pozycjonujemy domenę klienta i otrzymanie kary ze strony wyszukiwarki skutkuje bardzo poważnymi konsekwencjami. Moim zdaniem przy budowanie zaplecza można postawić na różnorodność rejestrowanych domen, ale sam ograniczam się wyłącznie do rozszerzeń globalnych jak .com czy .org oraz polskiej domeny z końcówką .pl.

Jak szukać używanych domen?

Giełdy domen

Giełda domen to miejsce w którym w bezpieczny sposób możesz dokonać zakupu nazwy domeny. Giełdy domen swoje początki miały w Stanach Zjednoczonych. Warto wspomnieć, że ceny niektórych domen dochodziły tam do kilku milionów dolarów. Kupno domeny na giełdzie wiąże się zwykle z większym wydatkiem, niż metody o których przeczytacie poniżej. Do najpopularniejszych giełd w Polsce należą Aftermarket.pl i Premium.pl.

giełda domen aftermarket

Checkery martwych linków

Do wyszukiwania dobrych domen pod zaplecze SEO można skorzystać z programów, które przeszukują wskazane strony internetowe pod kątem martwych linków. Jednym z takich programów jest darmowy Xenu’s Link Sleuth Jak możemy przeczytać na stronie autora programu “To proste narzędzie chwyta stronę główną i skanuje ją dokładnie, aby przetestować każdy link i sprawdzić, czy wszystkie działają poprawnie. Możesz dostosować analizę za pomocą filtrów i ustawić maksymalną liczbę równoczesnych wątków. Xenu’s Link Sleuth oferuje również kilka dobrych opcji konfiguracji, na które powinieneś zwrócić uwagę, ale w większości przypadków analiza zajmie dużo czasu.“.

W programie możemy przeanalizować różnego rodzaju adresy internetowe, takie jak Wikipedia, strony urzędów czy witryny rządowe lub tematyczne. Sam bardzo często korzystam z tej metody wyszukiwania domen pod zaplecze SEO i udało mi się zarejestrować sporo “perełek”, które posiadają doskonałą historię.

Bazy wygasłych domen

Dobrym źródłem domen mogą być również bazy, które zbierają informacje o domenach, jakie wygasły. Jedną z takich baz jest serwis http://www.seodomeny.pl/deleted/, gdzie możemy wybrać z jakiego okresu interesują nas adresy wygasłych domen. Warto jednak wziąć pod uwagę, że część z nich może być już zajęta, dlatego dobrym pomysłem jest napisanie prostego checkera, który będzie sprawdzał za nas dostępność domen do rejestracji. Można również skorzystać z któregoś z gotowych programów, na przykład Clusterica.

bazy usuniętych domen

Gdzie najlepiej zarejestrować domenę?

W przypadku zaplecza SEO dobrze różnicować rejestratorów domen, chociaż sprawia to pewne problemy związane z zarządzaniem. Z naszego podwórka mogę polecić Aftermarket.pl oraz Ovh.com w których ceny przedłużenia domen nie odbiegają od rynkowych standardów i oferują bardzo ważną funkcję, jaką jest moim zdaniem możliwość tworzenia profilów dla domen i dywersyfikacji danych na jakie są zarejestrowane.

Zróżnicowanie danych DNS

Kolejny ważny punkt na mapie tworzenia wartościowego zaplecza SEO. Różnicowanie danych DNS jest istotnym czynnikiem w budowaniu wartościowego profilu linków. Co ważne – oparcie zaplecza o jednakowe DNS-y może wpływać negatywnie na pozycje strony docelowej w Google.

Zróżnicowanie danych rejestrowych

Rejestratorzy domen jak wcześniej wymienieni Aftermarket i OVH pozwalają na utworzenie profili rejestrowych, dzięki czemu możemy zdywersyfikować dane, na jakie zarejestrowana jest domena i jakie są widoczne we wpisach Whois. To ważne, ponieważ zarejestrowanie domen na te same dane może być sygnałem dla wyszukiwarki, że domeny te tworzą sieć zaplecza i są wykorzystywane do manipulowania wynikami wyszukiwania.

Podsumowanie – wybór domeny pod zaplecze SEO

Jeśli przymierzasz się do budowy zaplecza pozycjonerskiego pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać jest wybór domeny. Możesz postawić na nowe domeny i zbudować ich historię od zera. Możesz również wybrać domeny z historią, które posiadają linki zwrotne. Pamiętaj, że tworzenie mocnego zaplecza SEO to czasochłonny proces, wymagający dużych nakładów finansowych. Stawiaj na jakość. Nie spiesz się. Lepiej stworzyć 10 jakościowych stron wspierających, niż 1000 niskiej jakości. Strony zapleczowe choć ostatnio straciły na popularności w branży pozycjonowania, to moim zdaniem nadal tworzenie zaplecza jest jedną z najlepszych technik linkbuildingowych pozwalającą na pełną kontrolę nad linkami.

Podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco? Polub mój fanpage: https://www.facebook.com/pozycjonowaniekordian/.

Masz pytania dotyczące pozycjonowania stron i marketingu w Internecie? Dołącz do mojej grupy na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/2325630837657161/.

linkbuilding outsource

Oceń wpis
[Ocen: 6 Średnia: 5]