Pozycjonowanie lokalne to skuteczna metoda marketingu w wyszukiwarkach, dzięki której Twoja firma może dotrzeć z ofertą do nowych klientów, którzy znajdują się w najbliższej okolicy – mieście lub regionie. Potencjał pozycjonowania lokalnego dostrzega coraz więcej przedsiębiorców, którzy zamierzają zwiększyć sprzedaż swoich usług lub produktów. Głównymi atutami SEO lokalnego jest przeważnie mniejsza konkurencja w porównaniu do rynku ogólnokrajowego, a co za tym idzie, mniejsze koszty, jakie trzeba poświęcić na reklamę strony www poprzez pozycjonowanie.

Pozycjonowanie lokalne wraz ze wzrostem popularności zaczęło generować coraz to więcej pytań – klientów oraz osób realizujących marketing w wyszukiwarce Google. W poniższym artykule odpowiem na często zadawane pytania dotyczące pozycjonowania lokalnego.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to proces prowadzący do podwyższenia widoczności strony internetowej w Google poprzez promowanie słów kluczowych powiązanych z konkretną lokalizacją. Na przykład miastem lub regionem. Przykładem fraz regionalnych mogą być takie wyrażenia jak: “mechanik Warszawa”, “salon fryzjerski Poznań”, “dobry hotel w Wiśle”, “najlepsza restauracja w Zakopanem”. Jakie czynności składają się na pozycjonowanie lokalne? Podobnie jak w przypadku pozycjonowania ogólnego istotny jest:

  • wybór odpowiednich słów kluczowych, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkach i które przełożą się na ruch na witrynie,
  • audyt seo – analiza problemów występujących na stronie internetowej,
  • optymalizacja strony pod wybrane regionalne słowa kluczowe i wymagania wyszukiwarki Google,
  • budowanie popularności na zewnętrznych witrynach poprzez zdobywanie linków,
  • tworzenie treści poradnikowych na bloga, budowanie topical authority w obrębie strony,
  • analiza efektów procesu pozycjonowania, poprzez wykorzystanie narzędzi takich jak Google Search Console czy Google Analytics.

zleć pozycjonowanie stron w Google

Strategia SEO lokalnego Twojej strony powinna być oparta również o dodatkowy usługę, którą udostępnia wyszukiwarka Google. Mianowicie jest to Google Moja Firma, dzięki której Twoja oferta może wyświetlać się w Mapach Google. Mapy Google często wyświetlane są w wynikach organicznych wyszukiwarki i stanowią ważny element strategii pozycjonowania lokalnego.

Mogą zainteresować Cię również:

Jak wyglądają wyniki wyszukiwania lokalnego Google?

Wyniki wyszukiwania lokalnego różnią się od standardowych SERP-ów. Na samej górze oczywiście zobaczymy linki sponsorowane Google Ads (zwykle 4 wyniki). Pod nimi jednak dla większości zapytań lokalnych widoczna jest mapka z trzema firmami posiadającymi lokalizację w najbliższej okolicy ze zweryfikowaną wizytówką w usłudze Google Moja Firma. Pod wizytówką GMF możemy natomiast dostrzec tradycyjne wyniki organiczne. W zależności od zapytania i branży ilość wyników organicznych może się między sobą różnić.

wyniki seo lokalne Google

Jakie korzyści może dać firmie pozycjonowanie lokalne?

Skuteczne pozycjonowanie stron lokalnych dostarcza firmie szeregu korzyści, które w sposób pozytywny przekładają się na poprawę sprzedaży produktów i usług na rynku lokalnym są to między innymi:

  • wyższe pozycje strony internetowej na popularne wśród użytkowników słowa kluczowe o charakterze regionalnym,
  • wzrost ruchu na stronie,
  • mniejsze koszty w porównaniu do pozycjonowania ogólnokrajowego,
  • mniejszą konkurencję,
  • szybsze efekty,
  • poprawę wizerunku i rozpoznawalności firmy na rynku lokalnym,
  • większe zaufanie użytkowników – badania pokazują, że użytkownicy ufają stronom internetowym, które znajdują się w Top10 na pierwszej stronie wyników organicznych,
  • wzrost dochodów firmy.

Użytkownicy Google coraz częściej szukają firm lokalnych

Aby docenić potencjał, jaki niesie za sobą usługa pozycjonowania lokalnego, podeprę się danymi z serwisu SeoExpertBrad.com, które przedstawiają się następująco:

  • 88% użytkowników na urządzeniach mobilnych telefonuje albo odwiedza firmę w ciągu 24 godzin,
  • 46% wyszukiwań w Google ma charakter lokalny,
  • 97% użytkowników szuka firm lokalnych,
  • Google jest liderem globalnym rynku wyszukiwarek posiadającym aż 72,47% udziałów w wyszukiwaniach na urządzeniach stacjonarnych,
  • 86% użytkowników sprawdza informacje o firmie w Mapach Google, a aż 88% użytkowników uda opiniom znalezionym w Google Moja Firma,
  • 92% użytkowników wybiera firmę z pierwszej strony Google,
  • Nawet 25% użytkowników, którzy weszli na naszą stronę, może zostać naszymi przyszłymi klientami.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na temat pozycjonowania lokalnego

Od czego zacząć pozycjonowanie lokalne (katalogi? posty?) po otymalizacji SEO

Źródło: https://www.facebook.com/groups/496083163758299/?post_id=1856673401032595

Zakładam, że pytający wcześniej wykonał pełną analizę słów kluczowych, audyt SEO i na tej podstawie została przeprowadzona prawidłowa optymalizacja strony z właściwą strukturą podstron, tekstami z zagęszczeniem słów kluczowych i wdrożonymi znacznikami schema.org dla biznesów lokalnych. Następnym krokiem w mojej ocenie byłoby założenie profilu w Google Moja Firma i uzupełnienie go o niezbędne informacje. Jak założyć wizytówkę GMB dowiesz się w moim wpisie na ranki.pl pt. “Jak dodać firmę do Google Moja Firma?“. Co dalej? Kolejnym etapem prac powinno być budowanie wysokiej jakości odnośników zewnętrznych.

W przypadku pozycjonowania lokalnego najlepiej sprawdzają się takie źródła odnośników jak: serwisy i portale regionalne, tematyczne blogi, fora dotyczące danego miasta lub regionu czy wizytówki NAP. Wizytówki NAP to serwisy, które pozwalają na umieszczenie na stronie pełnych danych teleadresowych firmy takich jak nazwa, numer telefonu, adres, nip czy email. Cytowanie NAP wpływa na poprawę pozycji strony w wynikach lokalnych. Więcej o cytatach NAP – https://rankit.pl/cytaty-nap-w-pozycjonowaniu-lokalnym/. Oprócz linków warto rozwijać tzw. topical authority w obrębie strony, poprzez systematyczne publikowanie tematycznych wpisów na blogu.

Tematy artykułów powinny być “szukalne”. To znaczy odpowiadać na pytania użytkowników. Jak znaleźć takie tematy? Można wykorzystać dostępne narzędzia na rynku jak Senuto czy Semstorm, wyszukiwać na forach internetowych informacji jakich poszukują użytkownicy lub skorzystać z podpowiedzi w Google.

Opublikowane na blogu artykuły można również (a nawet trzeba!) publikować w wizytówce Google Moja Firma.

Pytanie o pozycjonowanie lokalne. Teoretycznie dobrze jest pozycjonować usługę na rynek lokalny, ale co w przypadku gdy usługa, przypuśćmy “pozycjonowanie stron” chce pozycjonować na cały kraj aby zdobywać więcej klientów. Wiadomo że w zależności od lokalizacji google pokazuje także lub przede wszystkim firmy lokalne. Czy w takim razie skupiać się na frazie “pozycjonowanie stron warszawa” czy na “pozycjonowanie stron” i liczyć, że w wielu miejscach przebije się przez lokalne wyniki?

Źródło: https://www.facebook.com/groups/496083163758299/?post_id=1413538142012792

Moim zdaniem najlepiej połączyć obie metody – oczywiście jeśli pozwalają na to finanse. Dedykowane podstrony, zoptymalizowane pod frazy “słowo kluczowe + miasto” szybciej wybiją się w wynikach lokalnych, generując stronie ruch użytkowników. Frazy ogólne, jak wspomniałem, zwykle posiadają większą konkurencyjność, więc trzeba je traktować jako cel długofalowy.

Jeśli budżet jest ograniczony – celowałbym w pozycjonowanie lokalne “słowo kluczowe + miasto”.

zleć pozycjonowanie stron w Google

Pozycjonowanie lokalne (np fryzjer/restauracja/księgowy + miasto).

Link dofollow z banneru reklamowego site-wide z anchorem w title/alt grafiki z portalu lokalnego (z tego samego miasta co fraza).

Ciekaw jestem Waszego zdania. Działa obecnie na widoczność w Google? Na plus czy minus w długim terminie?

Źródło: https://www.facebook.com/groups/496083163758299/?post_id=1977127652320502

Moim zdaniem zadziała – pod warunkiem, że jest wartościowy portal z dobrymi linkami i ruchem. Oczywiście z linkami site-wide trzeba uważać, tym bardziej, jeśli są to linki z exact anchor match. Jeżeli takie odnośniki stanowią niewielki procent całego profilu linków, to nie ma w mojej opinii powodów do obaw.

Domeny lokalne a pozycjonowanie lokalne.

Hej – czy domena waw.pl pomoże w pozycjonowaniu konkretnej frazy lokalnej? Chodzi dokładnie o frezowanie cnc i czy domena frezowaniecnc.waw.pl będzie miała lepsze pozycjonowanie na frazę “frezowanie cnc warszawa”?

Źródło: https://www.facebook.com/groups/496083163758299/?post_id=1319918904708050

Domena z rozszerzeniem regionalnym nie pomoże bezpośrednio w pozycjonowaniu lokalnym. Na efekty pozycjonowania główny wpływ mają inne czynniki jak optymalizacja strony – struktura, teksty, linkowanie wewnętrzne, jakość linków zewnętrznych czy historia domeny.

Czy może ktoś polecić jakieś artykuły na temat tego jak powinno wyglądać zaplecze pod pozycjonowanie lokalne albo podesłać linki z prawidłowo wykonanym zapleczem? Uczę się – będę wdzięczna za pomoc. Chodzi o pozycjonowanie lokalne własnych usług.

Źródło: https://www.facebook.com/groups/496083163758299/?post_id=1718839394815997

Przede wszystkim – dobre zaplecze nie powinno wyglądać jak zaplecze! Wysokiej jakości zaplecze musi generować ruch użytkowników, być tematycznie powiązane z pozycjonowania witryną. Do zaplecza powinny prowadzić wysokiej jakości linki zewnętrzne. Warto wykorzystać domeny z historią. Takie domeny można kupić na giełdzie lub skorzystać z darmowego programu Xenu, który przeszuka strony internetowe pod kątem martwych linków.

Tip: Warto przeszukać regionalne portale, serwisy, stronę urzędu miasta czy inne regionalne strony internetowe. Często i gęsto można znaleźć tym sposobem bardzo dobre domeny do kupienia w cenie rejestracji.

Ciekawy poradnik na temat wyboru domeny pod zaplecze można przeczytać na stronie https://redelement.pl/budujemy-mocne-zaplecze-seo-cz-1-wybor-domeny/.

Cześć,

Dostałem za zadanie wypozycjonowanie wiele stron lokalnie w krótkim czasie. Firma, w której pracuję nie chce inwestować ani złotówki, np.: w płatne katalogi. Czy moglibyście podpowiedzieć jaką mam alternatywę? Czytałem o wizytówkach Google ale to za mało. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Źródło: http://forum.php.pl/Pozycjonowanie_lokalne_pytanie_do_specjalistow_t257661.html

Odpowiedź? Zmień pracę! Pracodawca wymaga od Ciebie czegoś co nie jest możliwe do osiągnięcia. Nie da się w krótkim czasie i nie da się za darmo. Oczywiście jeśli mówimy o jakiejkolwiek konkurencyjności.

Na niektóre słabo obstawione słowa kluczowe wystarczy wykonać odpowiednią optymalizację i pozycja strony w wyszukiwarce poprawi się. Natomiast kiedy mamy do czynienia ze sporą konkurencją, musimy liczyć się z różnego rodzaju wydatkami, jak linki czy content. Ważny jest również czas – pozycjonowanie to usługa długofalowa. To nie jest sprint, ale maraton!

Chciałbym lokalnie pozycjonować stronę głównie w trzech miastach. Co będzie lepsze:

  1. Zawrzeć frazę plus nazwy miast w title/h1/desc strony głównej.

  2. Stworzyć dla każdego miasta dedykowaną podstronę.

  3. Mix obu powyższych – nazwy miast w title/h1/desc strony głównej plus dodatkowo dedykowane dla każdego miasta podstrony. (tylko czy to nie będzie duplicate content?)

Źródło: https://www.facebook.com/groups/496083163758299/permalink/2840868122613113/

Opcja 2. Stworzyć dedykowaną podstronę dla każdego miasta i zoptymalizować pod wybrane słowo kluczowe. Z mojego doświadczenia wynika, że takie działania przynoszą najlepsze rezultaty w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Warto na podstronach umieścić dobrze zoptymalizowany tekst, oparty o data driven i słowa semantyczne. Dobrą praktyką jest również umieszczanie mapki Google z lokalizacją i opiniami w Google Moja Firma oraz pełne dane teleadresowe firmy.

Co wpływa na pozycję wizytówki Google w wynikach wyszukiwania? Czy opinie wpływają na widoczność firmy w Google Maps?

To jedne z najczęściej zadawanych pytań o pozycjonowania w mapach Google. Moim zdaniem opinie mają duży wpływ na widoczność w Google Maps, natomiast nie są jedynym czynnikiem rankingowym. Zdobywając opinie należy pamiętać o tym, aby klienci umieszczali w nich słowa kluczowe, na jakie się pozycjonujemy. Istnieje prawdopodobieństwo, że te opinie pojawią się użytkownikowi pod nazwą Twojej firmy w Mapce. Ponadto, jeśli użytkownik dodający komentarz posiada konto ze statusem lokalnego przewodnika, prawdopodobnie takie opinie, mają większe znaczenie, niż od użytkownika, który takie statusu nie posiada.

Co jeszcze wpływa na pozycję wizytówki Google w mapkach? Opis firmy – powinien być uzupełniony o słowa kluczowe. Zdjęcia i filmy! Bardzo ważny czynnik rankingowy w GMB. Uzupełnienie oferty o produkty i usługi jakie wykonuje firma. Słowo kluczowe w nazwie firmy również korzystnie przekłada się na widoczność wizytówki, jednak jeśli Google zauważy ten proceder może zablokować wizytówkę.

Czynniki onsite: mapa Google z zaznaczoną lokalizacją na podstronie “Kontakt”, pełne dane teleadresowe firmy, które można umieścić w stopce, fragmenty rozszerzone schema.org dla local business, odpowiednia struktura strony – dedykowane podstrony usługowe dla konkretnej lokalizacji. Przykład – “Pozycjonowanie stron Częstochowa“.

Czynniki offsite: popularność strony – mocne linki, cytowanie NAP.

Zauważyłem, że od kilku miesięcy Google usuwa mi pozytywne opinie jakie dostaje od klientów. Są to oceny od prawdziwych klientów, często sami mówią,że wystawili mi opinię, a ja jej nie widzę. Kilka razy miałem tak, że pojawiło się powiadomienie, a opinii niema.

Za to te negatywne wystawione z kilku kont przez jedna osobę są od miesięcy na samej górze.

Odnoszę wrażenie że Google celowo tak robi aby zmusić do wykupu płatnych reklam

Źródło: https://www.forum.optymalizacja.com/topic/279754-znikaj%C4%85ce-opinie-z-wizyt%C3%B3wki-w-g

Niestety Google może zakwalifikować część kont Google jako sztuczne i tym samym usunąć opinie użytkownika. Nie mamy na to wpływu. Właścicielom firm nie pozostaje nic innego jak proszenie innych klientów o wystawienie recenzji na profilu Google Moja Firma.

Pamiętaj, że dobrą praktyką jest odpowiadanie na każdą opinie. Zarówno tą pozytywną, jak i negatywną.

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Ile kosztuje? To jedno z najczęściej zadawanych pytań o pozycjonowanie lokalne. Cena pozycjonowania lokalnego uzależniona jest od ilości słów kluczowych, branży, konkurencji, a nawet historii domeny – czyli czynników jakie wpływają również na cenę w przypadku pozycjonowania ogólnego. W porównaniu jednak do fraz ogólnych zdecydowana większość fraz kluczowych lokalnych będzie wymagała mniejszego nakładu finansowego. W zależności od tego na jaką firmę seo do promowania twojej witryny się zdecydujesz, możesz spotkać się kilkoma typami rozliczeń za usługę pozycjonowania. Oferty na pozycjonowanie lokalne mogą wyglądać następująco:

  • rozliczenie za efekt – płatność naliczana po wypełnieniu określonych celów np. pozycji strony w Top10,
  • stały abonament miesięczny – stała miesięczna opłata, która ponosi klient za usługę pozycjonowania. Wszystkim osobom zainteresowanym zleceniem pozycjonowania doradzam wpisanie w umowie konieczności wykonania określonych czynności (artykułów na bloga, linków itp.), a następnie wymagania raportów od agencji SEO czy też freelancera od pozycjonowania, jeśli na takowego się zdecydujecie,
  • rozliczenie mieszane (abonament + premia za efekty) – połączenie dwóch powyższych metod,
  • rozliczenie na podstawie ruchu.

Osobiście preferuje rozliczenie z klientem na podstawie stałego miesięcznego abonamentu + premii za osiągnięte efekty w postaci fraz kluczowych na określonych pozycjach w Top 10 wyników. Minimalna kwota abonamentowa w przypadku pozycjonowania lokalnego z jaką musi liczyć się zainteresowana osoba lub firma to 500 zł/netto miesięcznie opłaty ryczałtowej. Oczywiście w przypadku tych najbardziej konkurencyjnych fraz i większych miast, będzie ona wyższa.

Zawsze wyceniam indywidualnie. W ramach umowy i stałej opłaty klient może liczyć na określoną ilość prac, które zostanie wykonana, aby podnieść ranking witryny w wyszukiwarce Google. Po każdym miesiącu rozliczeniowym raportuje działania seo wykonane na rzecz Twojej firmy.

zleć pozycjonowanie stron w Google

Efekty pozycjonowania lokalnego – po jakim czasie są widoczne?

Pierwsze efekty pozycjonowania lokalnego zależne są od wielu czynników i trudno jednoznacznie je określić. Pozycjonowanie jest procesem długofalowym. Z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że pozycjonowanie stron internetowych na frazy regionalne wymaga od 3 do 6 miesięcy, aby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, czyli takie w TOP10 wyników. Oczywiście od każdej reguły jest wyjątek. Jeśli konkurencja w Google jest bardzo mocna, okres potrzebny na wypozycjonowanie strony będzie się wydłużać.

Podsumowanie – FAQ – najczęściej zadawane pytania lokalne SEO

Pozycjonowanie lokalne to skuteczny sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania strony w Google zapewniają ruch użytkowników, którzy w danym momencie szukają konkretnego produktu czy usługi, a dzięki temu, że Twoja firma lub Twojego klienta znajduje się w pobliżu ich aktualnej lokalizacji istnieje duża szansa, że wykonają oni telefon do Ciebie lub przyjadą na miejsce, aby skorzystać z Twojej oferty.

Proces pozycjonowania nadal generuje wiele pytań i wątpliwości wśród klientów. Mam nadzieję, że kilka powyższych odpowiedzi pozwoli rozwiązać większość problemów z tym związanych.

Podobał Ci się artykuł i chcesz być na bieżąco? Polub mój fanpage: https://www.facebook.com/pozycjonowaniekordian/.

Masz pytania dotyczące pozycjonowania stron i marketingu w Internecie? Dołącz do mojej grupy na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/2325630837657161/.

Oceń wpis
[Ocen: 3 Średnia: 5]